Danas je dovoljan jedan potez mobitelom ili pametnim satom i plaćanje je izvršeno. Gotovina je postala dio prošlosti, a digitalni novčanici postali su norma.
No, nije samo način plaćanja doživio transformaciju. I način na koji trošimo, pratimo potrošnju i koristimo pogodnosti u klubovima vjernosti također se promijenio.

Kako je gotovina izgubila bitku (i zašto to nije loša stvar)?
Dok smo svojevremeno na blagajnama brojali kovanice, peglali kartice, čistili magnetske trake na debitnim karticama ili čipove, danas se sve više ljudi ni ne trudi izvaditi novčanik kad vide račun. Radije okrenu mobitel kako bi skenirali svoju loyalty karticu, a potom ga prislone uz POS uređaj kako bi platili onom u mobilnom novčaniku.
Statistika je neumoljiva – u posljednjih deset godina udio gotovinskih transakcija u eurozoni pao je s 79 % na 52 %. Kartice su preuzele primat, a gotovina se sve češće koristi samo za sitne transakcije, poput kave na kiosku ili napojnice u restoranu.
Razloga za to je više nego dovoljno. Prvo, tu je faktor praktičnosti. Plaćanje karticama, pogotovo kada je integrirano s mobilnim novčanikom, štedi vrijeme i smanjuje gužvu na blagajnama. Nema više traženja sitniša ili vraćanja kusura. Osim toga, digitalni sustavi plaćanja omogućuju bolju kontrolu nad osobnim financijama. Kroz mobilne aplikacije banke, korisnici mogu u realnom vremenu pratiti potrošnju, postavljati limite i analizirati navike kupovine.
Drugi faktor je sigurnost. Gotovina se može izgubiti ili, još gore, biti ukradena, dok su digitalne transakcije zaštićene višeslojnim enkripcijama, autentifikacijom i tokenizacijom.
I, naravno, tu su i pogodnosti. Tradicionalni papirnati loyalty kuponi polako nestaju, a njihovo mjesto zauzimaju mobilne aplikacije vjernosti. Svaki put kad skeniramo QR kod ili dodajemo bodove za popust, koristimo tehnologiju na način koji je nekada bio nezamisliv.

Kupovina kao (loyalty) iskustvo
Loyalty programi na tržištu su se pojavili još prije dvadesetak godina, međutim tek su nedavno uzeli maha. Tržišne projekcije pokazuju da njihovo vrijeme tek dolazi - trgovine u Europi plan rasta svojih poslovanja dijelom oslanjaju upravo na njih, a neprekidna inflacija motivira potrošače da tim putem smanje svoje troškove.
Ovaj važan preokret uspostavio je sasvim novu dinamiku između potrošača i trgovaca, a podaci o kupovnim navikama različitih profila potrošača, njihovih potreba i prioriteta, nikada nisu bili važniji. Prigodne nagrade, personalizirane ponude, sakupljanje bodova i ostvarenje popusta prema raznim modelima gejmifikacije, postali su svakodnevica brojnim građanima.
Koju ulogu u tome ima upravo FinTech industrija, na koji način vodeće tehnološke, kartične i platne kompanije surađuju s retail brendovima, otkrit će brojni stručnjaci na trećem izdanju konferencije Money Motion, koja će se održati 27. i 28. ožujka na Zagrebačkom velesajmu, pod sponzorstvom vodećih regionalnih brendova u industriji - Mastercard, Monri, ASEE, OTP banka, A1 Hrvatska, Croatia osiguranje i LAQO. Kratki pregled onoga što nas čeka otkrivamo u nastavku teksta.

“Svaka deseta transakcija na POS terminalu u Hrvatskoj u 2024. godini plaćena je preko digitalnog novčanika, umjesto fizičkim karticama. Ovaj podatak, koji dolazi iz analize Monrijevog platnog prometa, jasan je pokazatelj da mobilni novčanici nisu više samo prolazni trend, već su postali sastavni dio suvremenih platnih rješenja. Upravo će digitalni walleti biti jedna od vrućih tema na ovogodišnjoj Money Motion konferenciji. Veseli me što po prvi puta ugošćujemo i vodeće dionike retail sektora te otvaramo dijalog o tome kako digitalna i inovativna rješenja mogu unaprijediti korisničko iskustvo, ne samo u segmentu plaćanja, te optimizirati poslovanje trgovaca”, poručuje Robert Penezić, suosnivač konferencije Money Motion i član Uprave Monri Payments.
Među vodećim retailerima koji će se pridružiti pozornici Money Motiona ove godine je i Studenac, najbrže rastući i najrasprostranjeniji maloprodajni trgovački lanac u Hrvatskoj. Dok će se na retail panelu drugim stručnjacima pridružiti Nina Mimica, članica uprave za inovacije i digitalizaciju, Studenac će upravo na Money Motionu predstaviti svoja najnovija tehnološka rješenja te kako kroz pametno prikupljanje i upravljanje podacima stvaraju konkretne vrijednosti – kako za kupce i zaposlenike, tako i za dugoročan rast kompanije.
“Dvije godine pratim kako Money Motion raste i postavlja sve višu ljestvicu u organizaciji poslovnih okupljanja. Ove godine, posebno mi je drago vidjeti da se program dodatno proširio, omogućujući i retail industriji da podijeli svoja iskustva i najbolje prakse. U Studencu snažno vjerujemo u moć digitalizacije i analitike podataka, koji ne samo da optimiziraju poslovanje, već i direktno utječu na prihode i profitabilnost. Upravo kroz kvalitetno prikupljanje i obradu podataka donosimo ključne odluke – od personalizacije ponude za kupce do strateškog planiranja širenja naše mreže. Na primjer, pomoću naprednih analitičkih alata odlučujemo gdje ćemo otvoriti svoju sljedeću trgovinu, osiguravajući da svaka nova lokacija od početka odgovara potrebama zajednice i jača naš jedinstveni kvartovski koncept”, kaže Tatjana Spajić, direktorica korporativnih komunikacija Studenca.

A s time se slažu i iz Nexi grupe, vodećeg PayTecha u Europi koji surađuje s više od 2 milijuna trgovaca i ugostitelja te dnevno procesuira čak 1.5 milijuna transakcija. Nexi prati Money Motion već treću godinu za redom kao jedan od vodećih brendova i lidera industrije.
„Zahvaljujući tehnologiji i inovacijama, naši omiljeni dućani postali su pravi čarobnjaci u razumijevanju naših potreba. Personalizirane preporuke na temelju prethodnih kupovina, posebne akcije i popusti koji se pojavljuju baš kada nam je nešto potrebno – to su sve načini na koje nas dućani “čitaju” poput otvorene knjige. Svakim posjetom, osjećamo se kao da nas netko poznaje i cijeni naše ukuse. Tu su i aplikacije koje nas obavještavaju o novim proizvodima i trendovima koji nam se sviđaju. U tom smislu, dućan je postao naš partner u uživanju”, poručuje Renata Devčić, Direktorica rješenja za trgovce u Nexi Croatia.

Za nova inovativna rješenja po pitanju potrošačkih i platnih trendova, ali i drugih izazova u industriji, prijave za Money Motion Startup natjecanje otvorene su do kraja veljače, a pobjednici će podijeliti nagradni fond vrijednosti veće od 50.000 eura. Deset najboljih timova svoja će rješenja pitchirati pred stručnim žirijem od šest menadžera, mentora i investitora tijekom prvog dana konferencije, a pobjednici će biti proglašeni na kraju drugog dana.
Trenutno su u prodaji Early Bird ulaznice po cijeni od 250 eura, a jedna ulaznica osigurava pristup dvodnevnom programu konferencije te popratnom sadržaju u večernjim satima tijekom trajanja eventa. Cijena s popustom bit će dostupna do kraja mjeseca, a u ožujku kreće prodaja ulaznica po regularnoj cijeni. Sve informacije o konferenciji možete pronaći na službenim stranicama konferencije Money Motion, a svoju ulaznicu potražite na platformi Entrio.
Izvor naslovne fotografije: Money Motion