Razmislite malo: jeste li primijetili kako svakog 8. ožujka brendovi diljem svijeta izbacuju posebne popuste na parfeme, ruževe, „girl power“ majice i sl.? Instagram vrvi inspirativnim citatima o snažnim ženama, dok istovremeno marketinški odjeli rade prekovremeno kako bi osigurali profit. Jer ništa ne kaže „slavimo žene“ kao 20% popusta na još jedan parfem ili torbicu, zar ne?
No, činjenica je da Dan žena nije osmišljen da bismo trošile na ružičaste gadgete i svjetlucave empowerment majice. To je dan nastao kao posveta borbi za radnička prava, ravnopravnost i dostojanstvo. Pa kako smo onda od toga došli do brendiranog feminizma, popularno nazvanog „femvertising“?

Kad feminizam postane marketinški alat
Marketing ima talent pretvoriti gotovo sve u prodajnu priliku. Kad su brendovi shvatili da feminističke vrijednosti rezoniraju s milenijalkama i generacijom Z, odnosno mladim generacijama koje cijene društvenu odgovornost, brzo su se prilagodili. Tako je nastao ružičasti marketing: proizvodi za žene postaju ružičasti, „osnažujući“, a u kampanjama glume žene koje ruše stereotipe, barem dok se kamera ne ugasi.
Najbolji konkretniji primjeri za to su kampanje velikih brendova koji su posljednjih godina itekako prepoznali moć ovoga trenda. Pogledajte samo Dove kampanju „Real Beauty“. Ona je započela kao promicanje raznolikosti i prihvaćanja različitih oblika tijela, ali u konačnici prodaje gelove za tuširanje i losione za tijelo. Nike reklamira snažne žene koje se bore protiv svih prepreka, ali istovremeno proizvodi odjeću u tvornicama u kojima te iste žene rade u uvjetima daleko od dostojanstvenih.
S druge strane, sjećate se Pepsi reklame s Kendall Jenner? Brend je pokušao zaraditi na pokretu Black Lives Matter, sugerirajući da se društvene nepravde mogu riješiti limenkom gaziranog pića. To je također savršen primjer kako femvertising i slične strategije mogu ispasti krajnje licemjerne.
Ružičasta iluzija: Što nam brendovi zapravo govore?
Kada na Dan žena vidite „ekskluzivne popuste za nju“, zapitajte se što nam brendovi zapravo poručuju. Da su žene posebne i zaslužuju slavlje ili da je ovo samo još jedna prilika za zgrtanje love?
Činjenica je da, unatoč ovim osnažujućim kampanjama, žene i dalje zarađuju manje od muškaraca, rjeđe su na vodećim pozicijama i snose veći teret neplaćenog kućanskog rada. Ako želimo istinsku promjenu, kupnja parfema na popustu daleko je od adekvatnog rješenja. Poduzetnici i brendovi među prvima imaju priliku napraviti stvarnu razliku, ali ne kroz popuste, nego kroz konkretne akcije poput plaćanja žena jednako kao muškaraca, podržavanja žena na vodećim pozicijama, omogućavanja fleksibilnog rada za majke i slično. Vrijeme je da se napokon probudimo i krenemo graditi budućnost u pravom smjeru.

Što potrošači mogu učiniti?
Potrošači su ti koji u konačnici odlučuju je li prodajna kampanja bila uspješna (unosna) ili ne, stoga oni imaju i direktan utjecaj na budućnost ovakvih marketinških aktivacija.
U slučaju femvertisinga, podržavajte brendove koji ne prodaju samo priču, već i pokazuju stvarnu predanost pravima žena. Npr., tvrtke koje ulažu u žensko poduzetništvo ili doniraju za borbu protiv nasilja nad ženama. Ako ste poduzetnik, razmislite kako podržavate žene u svom timu. Ako ste zaposlenik, zagovarajte i jasno i glasno tražite bolje uvjete za žene na radnom mjestu.
Također, budući da sve kreće od malih nogu, učite djecu što Dan žena zaista znači. Objasnite im da (iako je cvijeće uvijek dobar poklon za ženu) tu nije riječ o ženama koje dobivaju cvijeće, nego o povijesnoj borbi za ravnopravnost.

Što stvarno znači osnaživanje žena?
Ako želite podržati žene i raditi na stvarnoj promjeni, evo što možete učiniti:
Podržite žensko poduzetništvo
Kupujte od lokalnih žena, odnosno vlasnica domaćih biznisa. Umjesto fast fashion brendova, pronađite male obrtnice koje proizvode održivu odjeću. Ako već želite majicu s feminističkim sloganom, neka barem dolazi iz etičnog izvora.
Educirajte se i učite druge
Feministički pokret nije nastao jučer. Ako želite biti dio promjene, pročitajte knjige o povijesti ženskih prava, poslušajte podcaste, sudjelujte u raspravama. Naučite svoju djecu da ravnopravnost nije samo riječ, nego način razmišljanja.
Glasajte i zagovarajte prava žena
Zakoni mijenjaju živote, a ne majice. Podržavajte politike koje pomažu ženama – od jednakih plaća, do prava na porodiljni dopust. Aktivizam ne mora nužno značiti izlazak na ulice s transparentima, nego može biti i vrlo jednostavan, poput pisanja maila zastupnicima ili dijeljenja točnih informacija o takvim temama.
Budite podrška drugim ženama
Ako ste u poslovnom svijetu, mentorirajte mlade žene. Pomozite kolegicama u usponu, pružite podršku majkama koje balansiraju posao i obitelj. Pravo osnaživanje dolazi iz stvarnih, ljudskih odnosa i empatije.
Preispitujte kamo odlazi vaš novac
Brendovi koriste feminističku ikonografiju, ali rijetko ulažu u poboljšanje položaja žena. Istražite kompanije koje stvarno podržavaju žene. To su uglavnom one koje imaju ravnopravne plaće, sigurne radne uvjete i daju prilike ženama u upravnim odborima.

Dakle, poruka je jasna: za Dan žena ne trebamo popuste na kozmetiku i odjeću, već sustavne promjene koje će ženama omogućiti ravnopravnost i lakšu svakodnevicu.
Sljedeći put kad vam netko ponudi 15 % popusta na parfem povodom Dana žena, sjetite se da prava jednakost ne dolazi u paketu s mirisom ili slatko zapakiranim poklončićem. Dolazi s borbom, sviješću i stvarnim djelovanjem.
Izvor naslovne fotografije: Pexels