MENU

Gabrijela Ivanov: "Ako ne postoji mjesto za siguran dijalog o različitostima, nepovjerenje i netrpeljivosti u društvu postaju sve veće"

Autor: Mamager Objavljeno: 13. svibnja 2025.

Više o tome kako funkcionira queer i feminističko poduzetništvo te o važnosti sigurnih mreža, solidarne suradnje i kreativne otpornosti, razgovarali smo s Gabrijelom Ivanov, jednom od osnivačica Queer Beez inicijative i direktoricom društvenog poduzeća Fierce Women. 

Autor: Mamager Objavljeno: 13. svibnja 2025.

Ovaj tjedan u Zagrebu održavaju se prve ikad Queer Beez Awards - nove nagrade koje slave poduzetničke i kreativne uspjehe žena i queer zajednice u Hrvatskoj

Riječ je o važnom iskoraku u priznavanju rada i doprinosa LGBTIQ+ osoba u poslovnom svijetu, s naglaskom na društveno odgovorno poduzetništvo. 

View this post on Instagram

A post shared by @queer_beez

Queer Beez Awards: prve nagrade koje slave poduzetničku hrabrost queer zajednice

Queer Beez nagrade nastavak su prakse započete s Fierce Women Awards, a u središtu im je osnaživanje kroz vidljivost, mrežu podrške i stvaranje prostora u kojem različitost nije teret, već snaga

O tome kako su nagrade nastale, zašto su potrebne i što znače za zajednicu, razgovarali smo s Gabrijelom Ivanov, jednom od osnivačica Queer Beez inicijative i direktoricom društvenog poduzeća Fierce Women

U intervjuu donosi uvid u osobne i sustavne izazove queer i feminističkog poduzetništva, te govori o važnosti sigurnih mreža, solidarne suradnje i kreativne otpornosti.

M: Queer Beez Awards su prve takve nagrade u Hrvatskoj. Što za Vas osobno znači ova prekretnica i kako vidite njihov potencijal unutar poduzetničkog ekosustava?

G: Prvo smo imali Fierce Women Awards, nagrade za društvena postignuća ženama koje doprinose rodnoj ravnopravnosti. Sad pokrećemo Queer Beez Awards kako bi ukazali na kreativne i poduzetničke podhvate žena i queer zjednice, ali već sad imam planove kako ćemo to u narednim godinama napraviti komplementarnima tako da obje nagrade imaju što pozitivniji društveni značaj, prva u lokalnom ili nacionalnom kontekstu, a druga u poduzetničkom ekosustavu.

M: Jedna ste od osnivačica i direktorica društvenog poduzeća Fierce Women. I sami ste se prilikom pokretanja poduzeća susreli s izazovima širim od (samo) onih poduzetničkih. Možete li nam opisati koji su to izazovi bili te kako su oni utjecali na osnivanje Queer Beez mreže - prve poduzetničke mreže za osnaživanje queer & feminist poduzetnica i poduzetnika u Hrvatskoj?

G: Društveno poduzeće Fierce Women svoje korjene ima u neprofitnom entitetu, udruzi K-zona, pa su izazovi s kojima smo se susretali najviše vezani uz unutrašnje borbe usvajanja poduzetničkog načina razmišljanja, pogotovo vezano uz nama potpuno nove izazove koje idu uz prodaju i vođenje tvrtke. 

Kako se puno toga globalno dogodilo otkako smo osnovali Fierce Women, prvo pandemija, a zatim i veća društvena polarizacija, a prošli smo kao Fierce Women d.o.o. dosta programa podrške i mentoriranja, na kraju nam je nedostajala ta mreža sličnomišljenika i partnerica i partnera s kojima dijelimo specifične humanističke vrijednosti koje su nam bitne.

M: Zašto je važno imati specifičnu mrežu podrške za queer & feminist poduzetnice i poduzetnike, umjesto da se oslanjamo na postojeće poduzetničke strukture?

G: Mislim da je za svakog poduzetnika dobro biti dio više mreža podrške, ovisno o specifičnim izazovima s kojima se obrti i tvrtke u različitim područjima susreću, no mislim da je dobro imati barem jednu mrežu podrške u kojoj niste manjina jer u takvim grupama naprosto će vaši izazovi biti najbrže prepoznati jer ćete se brže povezati s ostalim članovima mreže zbog zajedničkih vrijednosti ili karakteristika.

M: Koje su najveće prepreke s kojima se queer poduzetnice i poduzetnici susreću na hrvatskom tržištu i kako su one drugačije od onih s kojima se susreću ostale poduzetnice i poduzetnici?

G: Nisam očekivala da će rodna ravnopravnost biti nešto na čemu će se pojedine skupine toliko polarizirati, da će ljudima na desnom političkom spektru različitosti toliko smetati, te da će netrpeljivost biti toliko velika da se neće imati ni strpljenja ni vremena ni želje za razumijevanjem kompleksnosti situacije, koje bi iznjedrilo međusobno poštovanje i prihvaćanja proste činjenice da postoje ljudi koji različito razmišljaju i da izvolimo naći načina da jedni druge pustimo da živimo svoje živote. 

Društvene mreže su povećale povezanost, ali ispada da je digitalizacija i globalizacija odradila svoje: brzina interakcija, količina podražaja, te količina konzumacije proizvoda i novih informacija postala je dugoročno prečesto previše za naše biološke organizme, algoritmi upravljaju našom pažnjom, i ako nemamo okruženje u kojem se propituju stvari koje konzumiramo, ako ne postoji mjesto za siguran dijalog o različitostima, ako nema trenutaka usporavanja, a globalne neprilike su sve nabrijanije, nepovjerenje i netrpeljivosti u društvu postaju sve veće.

I tu bilo koja manjinska pozicija postaje izolirajući faktor. Da ne pričam o ratnim traumama ovih prostora zbog kojih je narativ mi - oni itekako prisutan i ljepi se na bilo kakvu različitost. Povijest pokazuje da su u turbulentnim vremenima manjine prve koje smetaju, a queer osobe su tu stvarno laka meta. Svatko tko se bavi poduzetništvom zna koliko je to stresno, a ako na to dodate manjinski stres i rodnu perspektivu, naprosto je za tako nešto potrebna dodatna potpora.

M: U odabiru Queer Beez Awadsa nalazi se ukupno 15 finalistkinja, a Vi ste jedna od članica žirija koja će birati glavne pobjednice. Što Vas najviše motivira ili inspirira kod nominiranih?

G: Najviše me inspiriraju njihove pozadinske priče, spletovi okolnosti koje su ih dovele do ovog mjesta danas i jako se veselim vidjeti kuda će i u suradnji s kim ići dalje.

M: Na koji način nominacije i nagrade poput Queer Beez Awards doprinose vidljivosti i osnaživanju LGBTIQ+ zajednice u Hrvatskoj?

G: Osobe kad su ekonomski neovisne naprosto su u boljoj poziciji, imaju veću lepezu izbora u životu. Tako da, kad pričamo o Queer Beez nagradama, pričamo o pojedinkama i pojedincima koji su se odlučili na poduzetničke korake usprkos svemu i veseli me da se otvaraju teme poslovanja i u društvu i u LGBTIQ+ zajednici. 

Nepravdi u svijetu je uvijek bilo i uvijek će ih biti, a vjerujem da kreativni i transformacijski potencijal i nepravdi i povreda koje žene i queer osobe znaju imaju se može kanalizirati kroz solidarnu suradnju i održive društveno angažirane poduzetničke poduhvate. Mislim da postoji dobar potencijal kao i resursi za tako nešto.

M: Danas se dosta priča o društveno odgovornom poslovanju. Što je društveno odgovorno poslovanje, odnosno poduzetništvo za Vas?

G: To mi je jednostavno odgovoriti: Ljudi i planet prije profita. Ali tu jednostavnu i zdravorazumsku rečenicu provesti u praksi u trenutnom ekonomskom sustavu često se čini kao nemoguća misija. A nije, samo treba više sličnomišljenika koji nisu previše udaljeni jedni od drugih.

M: Primjećujete li kroz svoj rad promjene u prihvaćanju i razumijevanju queer i feminističkih tema u poslovnom svijetu? Možete li nam dati primjer?

G: Sad ću previše pojednostaviti priču, no primjetila sam da velike međunarodne tvrtke koje posluju u Hrvatskoj imaju već razvijene politike uključivosti, neke ih provode bolje, neke lošije. Hrvatske tvrtke i javni sektor idu puno inertnim koracima. 

Ostaju mali i mikro poduzetnici koji se odluče raditi poslove po svojoj mjeri i tu onda ima najrazličitijih scenarija i tu vjerojatno ima najviše pomaka, koji se očituje uprvo kroz pokretanje sve više obrta i mikro poduzeća koje queer osobe samostalno ili zajednički pokreću.

M: Što biste savjetovali osobama iz marginaliziranih zajednica koje razmišljaju o pokretanju vlastitog posla, ali se boje diskriminacije ili izolacije?

G: Igrajte se s idejama, nađite par ljudi s kojima možete igrati s tim idejama, prijavljujte se na početničke poduzetničke programe, ima ih, pa zatim na intenzivnije inkubatore. Nađite zajednice koje vam pašu, gnjavite pojedince koji se bave vama bliskim temama. Nemojte se obeshrabriti ako vam se neka vrata čine zatvorena. Kucajte dalje. 

Dok god osjećate da vam se isplati baviti poduzetništvom nema neuspjeha, u svakom “neuspjehu” krije se preko nekoliko smjernica za daljnje korake. Surađujte, nemojte se isključivo natjecati.

Izvor fotografija: Queer Beez 

#MAMAGERINTERVJU #INTERVJU #GABRIJELA IVANOV

Preporučeni sadržaj