Pripremite se za inspirativnu priču o obrazovanju koja neće samo potaknuti vaše kritičko razmišljanje, nego i natjerati vas da poželite upisati školu, čak i ako već imate diplomu. Pročitajte intervju s Marijetom Mašić, ravnateljicom Međunarodne škole Adria.
Obrazovanje često postaje poprište beskrajnih rasprava o kurikulumima, testovima i birokraciji, a u svemu tome velika je rijetkost naletjeti na ravnatelja – ili, u ovom slučaju, ravnateljicu – koja unosi svježinu, strast i viziju u školstvo. Upravo je to ono što Marijetu Mašić, ravnateljicu Međunarodne škole Adria, čini tako posebnom. Ona ne vodi školu, ona kroji budućnost za generacije koje tek dolaze, s istim entuzijazmom i pedantnošću kakvom dizajner izrađuje couture haljinu.
Što je motivira? Kako zamišlja budućnost obrazovanja? I što ona kao liderica smatra najvažnijim za učitelje, roditelje i djecu u ovom sve izazovnijem vremenu? S Marijetom Mašić smo razgovarali o njenom putu, viziji i onome što školu Adria čini izuzetnom – ne samo u Hrvatskoj, nego i šire.
B: Gospođo Mašić, imate preko 20 godina iskustva u obrazovanju. Kako se Vaša vizija obrazovanja razvijala tijekom karijere, posebno sada kada ste ravnateljica Međunarodne škole Adria?
M: Moja vizija obrazovanja razvijala se kroz godine iskustva, učeći od učenika, kolega i roditelja. Na početku karijere fokus mi je bio na prenošenju znanja i upravljanju razredom, ali s vremenom sam shvatila da obrazovanje nije samo učenje činjenica i usvajanje društvenih normi, već i poticanje kritičkog razmišljanja, emocionalne inteligencije i ljubavi prema učenju.
Postavši ravnateljicom Međunarodne škole Adria, moja vizija dobila je novu dimenziju. Naša škola stavlja naglasak na individualizirani pristup svakom učeniku, interkulturalnost i pripremu za globalne izazove. Vjerujem da je važno stvoriti okruženje u kojem se učenici osjećaju sigurno, poštovano i inspirirano da dosegnu svoj puni potencijal.
B: Međunarodna škola Adria je kandidat za IB PYP i MYP programe. Možete li nam objasniti što točno IB programi znače za učenike i kako pripremate školu za završetak procesa autorizacije?
M:IB (International Baccalaureate) programi poznati su po svojoj visokoj kvaliteti i inovativnom pristupu obrazovanju, a njihov cilj je razviti učenike u svestrane, kritički osviještene i međunarodno orijentirane pojedince.
PYP (Primary Years Programme) osmišljen je za djecu od 3 do 11 ili 12 godina i fokusira se na istraživačko učenje kroz povezivanje znanja iz različitih disciplina s realnim životom.
MYP (Middle Years Programme) namijenjen je učenicima od 11 do 16 godina i razvija njihove akademske vještine, socijalnu odgovornost i sposobnost rješavanja kompleksnih problema.
Međunarodna škola Adria je već na listi prestižnih IB svjetskih škola jer u lipnju 2024. autorizirana za provođenje PYP-a. Što se tiče MYP, još uvijek smo škola kandidat za provođenje tog programa, a autorizaciju očekujemo potkraj ove nastavne godine.
Proces autorizacije zahtijeva posvećenost cijelog školskog tima. Učitelji prolaze intenzivne obuke kako bi usvojili IB filozofiju i metode, dok radimo na unaprjeđenju kurikuluma, učionica i školskih resursa kako bi zadovoljili IB standarde. Aktivno uključujemo roditelje i zajednicu kako bismo osigurali podršku i razumijevanje procesa. Cilj nam je stvoriti školsku zajednicu koja ne samo da zadovoljava IB standarde, već ih i nadilazi, pružajući učenicima obrazovanje koje ih priprema za uspjeh u globalnom svijetu.
B: Što biste poručili mamagerima i tatagerima koji upisuju dijete u prvi razred, a razmatraju vašu školu za upis? Koji su benefiti?
M: Roditeljima koji razmišljaju o upisu djeteta u našu školu poručila bih da je prvi razred početak jednog prekrasnog putovanja učenja i osobnog rasta, a naša škola je tu da podrži to putovanje na najbolji mogući način. Svako dijete je jedinstveno, a naš cilj je prepoznati i razviti njegove interese, talente i potencijalekroz personalizirano obrazovanje.
Kao certificirana IB PYP škola, nudimo program koji stavlja naglasak na istraživačko učenje, povezivanje znanja s realnim svijetom i razvoj kritičkog razmišljanja. Naša škola njeguje toleranciju i razumijevanje različitih kultura, čime djecu pripremamo za život u globalnom društvu. Brinemo o emocionalnom i socijalnom razvoju djece, uz naglasak na sigurnost, poštovanje i zajedništvo. Odabir škole je važna odluka, a mi smo ovdje kako bismo odgovorili na sva vaša pitanja i pokazali kako možemo biti pravi izbor za vaše dijete.
B: Kažete da je učenik u središtu učenja i poučavanja. Kako se u praksi primjenjuje taj pristup u vašim svakodnevnim obrazovnim aktivnostima? Što to točno znači za učenike? A što za roditelje?
M: Učenik u središtu učenja znači da obrazovni proces prilagođavamo individualnim potrebama, interesima i sposobnostima svakog djeteta. Nastavnici su vodiči, a učenici su aktivni sudionici koji istražuju i stvaraju vlastita znanja, što osigurava njihov cjeloviti razvoj i pripremu za životne izazove.
Za roditelje je u kontekstu istoga najvažnija redovita komunikacija, uključenost kroz radionice i događaje te povjerenje da se dijete razvija u sigurnom, podržavajućem i motivirajućem okruženju.
B: U školi naglašavate važnost ranih godina (3-6 godina) u formiranju temelja za buduće učenje. Na koji način se prilagođavate specifičnim potrebama i interesima te dobne skupine? Kako da ja uključim svog četverogodišnjaka u proces?
M: Rane godine su ključno razdoblje u kojem djeca razvijaju temeljne socijalne, emocionalne i kognitivne vještine. Naša škola prilagođava se njihovim potrebama i interesima na različite načine.
Sve naše aktivnosti su osmišljene tako da potiču prirodnu znatiželju djece kroz igru, istraživanje i kreativnost. Također, pratimo razvoj svakog djeteta i pružamo aktivnosti koje odgovaraju njegovim interesima i stupnju razvoja. Učionice su opremljene materijalima koji potiču istraživanje i samostalnost, uz brigu o emocionalnoj sigurnosti. Fokus je na komunikaciji, suradnji, rješavanju problema i razvoju fine i grube motorike kroz strukturirane i slobodne aktivnosti.
Uključivanje četverogodišnjaka u IB PYP program, idealno je jer se program temelji na učenju kroz igru, istraživanje i otkrivanje, što je u skladu s prirodnim načinom učenja djece te dobi. S vašim četverogodišnjakom možete početi tako što ćete ga uključiti u svakodnevne aktivnosti, poput kuhanja, crtanja ili šetnji, gdje zajedno možete otkrivati i učiti. Također, razgovor tome što ga veseli u školi i poticanje samostalnosti kod obavljanja jednostavnih zadataka odličan je način da podržite njegov razvoj.
B: Kao i Mamager.hr - Adria škola promovira međunarodne vrijednosti i inkluzivnost. Kako to konkretno utječe na svakodnevnu školsku dinamiku i interakciju među učenicima različitih kultura i nacionalnosti? Što to znači za učenika, a što za roditelje?
M: Promoviranje međunarodnih vrijednosti i inkluzivnosti u školi Adria obogaćuje svakodnevni život učenika i roditelja kroz stvaranje zajednice koja cijeni raznolikost, potiče poštovanje i uči djecu da budu otvorenog uma. Djeca imaju priliku učiti o kulturama i tradicijama svojih vršnjaka kroz projekte, tematske dane i zajedničke aktivnosti, čime razvijaju toleranciju i razumijevanje.
S obzirom na to da se nastava odvija na engleskom jeziku, učenici ne samo da razvijaju jezične vještine, već i uče kako se jasno i s poštovanjem izražavati, bez obzira na razlike. Svaki učenik osjeća se prihvaćenim jer se inkluzivnost potiče kroz aktivnosti koje naglašavaju jedinstvenost svakog pojedinca i doprinos zajednici. Za učenika, ovo znači priliku da od malih nogu postane građanin svijeta, s vještinama i vrijednostima potrebnima za život u raznolikom društvu. Za roditelje, to znači sigurnost da njihovo dijete raste u okruženju koje ga priprema za uspjeh u globalnom kontekstu, uz poštovanje prema svim kulturama i individualnostima.
B: Moram priznati da me je ova informacija inspirirala da i sama istražim mogućnosti za svoje dijete kad je u pitanju IB program. Na Dan otvorenih vrata 22. listopada, prošle ste godine ugostili Kolindu Grabar Kitarović koja je govorila o vlastitom iskustvu školovanja djece - o IB obrazovanju, a danas su njena djeca na Harvardu. Imate li informacije o tome gdje zapravo završe djeca nakon završetka?
M: Drago mi je da vas inspirira IB program – on zaista pruža iznimne mogućnosti! Što se tiče nastavka obrazovanja nakon završetka IB škole, podaci pokazuju da učenici s IB diplomom često upisuju prestižne svjetske sveučilišne institucije.
IB program razvija ne samo akademske vještine nego i globalnu perspektivu, kritičko razmišljanje i samostalnost, što su kvalitete koje traže vodeća sveučilišta poput Harvarda, Oxforda, Cambridgea, MIT-a, Stanforda i drugih. Mnogi IB učenici biraju upravo ta sveučilišta jer im program omogućuje vrhunsku pripremu za rigorozne studijske programe.
IB diploma široko je priznata i cijenjena diljem svijeta, pa učenici imaju širu paletu opcija pri izboru studija. Zahvaljujući uravnoteženom programu, učenici su spremni za studij u raznim područjima – od STEM znanosti do umjetnosti i društvenih znanosti. Neki učenici odlučuju nastaviti školovanje u matičnim zemljama, gdje IB diploma također omogućuje upis na renomirane nacionalne sveučilišne programe.
IB program zapravo izvrsno priprema učenike za samostalno učenje i upravljanje vremenom, što je presudno za uspjeh na sveučilištu.
B: Nema bolje investicije od investicije u djecu. Što nas očekuje ove godine na Danima otvorenih vrata? Kako ovakvi događaji doprinose jačanju komunikacije između roditelja, učenika i škole?
M: Slažem se, investicija u djecu je najvažnija i dugoročno donosi najvrednije rezultate! Dani otvorenih vrata doista su ključna prilika za stvaranje dublje povezanosti između škole, učenika i roditelja. Ovi događaji omogućuju bolje razumijevanje obrazovnih vrijednosti, programa i filozofije škole, a istovremeno jačaju zajedništvo i povjerenje unutar školske zajednice.
Na Danima otvorenih vrata ove godine planiramo prezentirati IB programe, realizirati povremeno radionice za učenike i roditelje, omogućiti susrete s bivšim IB učenicima, učiteljima i školskim timom, ali i aktualnim roditeljima naših učenika a povremeno ćemo i ugostiti renomirane stručnjake iz odgoja i obrazovanja koji mogu dati vrijedne uvide u globalne i lokalne trendove te odgovoriti na brojna pitanja roditelja. Događaji poput Dana otvorenih vrata stvaraju most između roditelja, učitelja i škole, čime se jača suradnja i zajednički rad na stvaranju najboljeg obrazovnog iskustva za djecu.
B: Zanima me odnos škole i roditelja, i roditelja / djeteta. Koliko čujem, a to je ono što sve roditelje osnovnoškolaca muči, priznajem i mene sustiže lagano strah od upisa mojeg 4-godšnjeg sina u osnovnu školu, nakon škole tek kreće učenje. Na koji način IB program može tome doskočiti i što zapravo sve ova škola kroz svoje školarce uključuje?
M: Razumijem vaše brige, jer prelazak u osnovnu školu, posebno kada je dijete još malo, može izazvati tjeskobu. Ipak, IB program je osmišljen tako da učenike podupire u cijelom procesu odrastanja i razvoja, čineći učenje prirodnim i motivirajućim.
IB obrazovanje ne fokusira se samo na akademske rezultate, već i na razvoj socijalnih i emocionalnih vještina. Program uključuje učenje kroz igru, suradnju, komunikaciju, istraživanje i kreativnost, čime dijete postepeno prelazi iz obrazovnog okruženja u kojem je više usmjereno na igru u okruženje koje uključuje strukturu, ali i dalje poštuje njegovu prirodnu znatiželju i interes.
Umjesto da se učenici "tjeraju" na učenje, IB omogućuje djeci da postepeno prepoznaju vrijednost znanja. Kroz istraživanje i praktične zadatke, djeca se prirodno usmjeravaju prema učenju, bez stresa i pritiska, a učitelji ih vode u tom procesu s pažnjom.
Roditelji se mogu opustiti jer znaju da njihovoj djeci nije samo ponuđeno obrazovanje koje zadovoljava akademske standarde, nego i okruženje koje im pomaže u osobnom razvoju, socijalnim vještinama i emocionalnoj stabilnosti. IB obrazovanje ne preplavljuje dijete stresom, već ga vodi kroz uravnoteženi i zdrav proces, prilagođen njihovim potrebama i interesima.
B: U programu za stariju djecu (11-16 godina) naglasak je na razvoju neovisnosti i dubljem razumijevanju okruženja. Možete li podijeliti konkretne primjere projekata ili aktivnosti koje pomažu u ostvarivanju tih ciljeva?
M: Tako je, u IB MYP programu naglasak je na razvoju neovisnosti i dubljeg razumijevanja okruženja postiže se kroz raznovrsne projekte i aktivnosti. Jedan od primjera za to je primjerice Personal Project koji učenici provode u završnoj godini MYP-a. Učenici u sklopu tog projekta biraju vlastitu temu za istraživanje, izrađuju akcijski plan, provode projekt, pišu izvješće i prezentiraju rezultate.
Također, u svakoj godini MYP-a učenici samostalno odabiru ili osmišljavaju aktivnosti u zajednici koje im omogućuju angažman u društvenim pitanjima i globalnim izazovima, poput volonterskog rada.
Učenje u svim IB programima je istraživačko i usko vezano uz autentične životne situacije. U MYP se uz navedeno i snažno potiče interdisciplinarnost koje se očituje u korištenju i povezivanju znanja iz više predmeta kako bi se kompleksni problemi ili koncepti sagledavali iz više perspektiva.
B: Međunarodne škole često imaju snažan fokus na upotrebi engleskog jezika. Kako podržavate učenike čiji materinji jezik nije engleski da se uspješno integriraju u takvo okruženje? Kako bi se recimo moj sin, koji dosad nije učio engleski jezik u vrtiću i ima neko osnovno znanje koje je stekao kroz crtiće, uklopio u okolinu i program?
M: Međunarodne škole često imaju snažan fokus na upotrebi engleskog jezika. Kako podržavate učenike čiji materinji jezik nije engleski da se uspješno integriraju u takvo okruženje? Kako bi se recimo moj sin, koji dosad nije učio engleski jezik u vrtiću i ima neko osnovno znanje koje je stekao kroz crtiće, uklopio u okolinu i program?
Učenici čiji je materinji jezik različit od engleskog često počinju s učenjem jezika u kontekstu svakodnevnih situacija i interakcija, što im pomaže da brže razumiju i usvoje jezik.
Za nešto starije učenike organiziramo dodatne sate engleskog jezik, koji su prilagođeni individualnim potrebama i razini svakog učenika.
Kada je riječ o mlađoj djeci, ona kroz igre, pjesme, priče, crtanje i druge kreativne aktivnosti razvijaju jezične vještine u opuštenom okruženju. Učenje engleskog jezika podržava se vizualnim materijalima, slikama, simbolima i konkretiziranim alatima koji pomažu učenicima razumjeti nove riječi i koncepte. U početnim fazama, učitelji koriste dvojezične materijale i objašnjenja na materinjem jeziku (ako je moguće), kako bi učenici lakše razumjeli i prešli na engleski jezik.
Ako vaš sin već ima osnovno znanje engleskog jezika stečeno kroz crtiće, to je dobar početak. Kroz igre i aktivnosti koje povezuju jezik s igrom, dijete se potiče da prirodno koristi jezik u svakodnevnim situacijama, što olakšava integraciju.
B: Vaša škola ima bogat program koji uključuje suradnju s lokalnom zajednicom. Kako suradnja s vanjskim stručnjacima, kako to pomaže u obogaćivanju obrazovnog iskustva učenika? Što to znači za njih?
M: Vanjski stručnjaci donose specifična znanja i iskustva koja učitelji možda nemaju, čime učenici dobivaju dublje razumijevanje određenih tema. Na primjer, kroz suradnju s inženjerima, znanstvenicima ili umjetnicima, učenici mogu naučiti kako se teorijski koncepti primjenjuju u stvarnom svijetu. Kroz radionice, demonstracije i predavanja, učenici mogu vidjeti kako stručnjaci rješavaju probleme i rade u svojim područjima, što ih motivira i proširuje njihove horizonte.
Suradnja s vanjskim stručnjacima također omogućuje učenicima da uspostave kontakte u različitim industrijama i istraže različite karijere. To može biti vrlo korisno za njihovu profesionalnu orijentaciju i odabir budućih smjerova.
Učenici, osim toga, mogu raditi na projektima u suradnji s vanjskim stručnjacima, poput istraživanja lokalnih problema, razvoja proizvoda ili organiziranja događaja. Ovi projekti omogućuju učenicima da primijene svoje znanje u stvarnim situacijama, što ih bolje priprema za izazove u budućem obrazovanju ili karijeri.
Suradnja s vanjskim stručnjacima omogućuje učenicima da steknu ne samo teoretsko znanje, nego i praktične vještine koje su ključne za njihov osobni i profesionalni razvoj. Kroz izravnu interakciju sa stručnjacima, učenici razvijaju dublje razumijevanje svijeta oko sebe, potiču kreativnost, kritičko razmišljanje i socijalnu odgovornost, čineći njihovo obrazovno iskustvo bogatijim i relevantnijim za stvarni svijet.
B: S obzirom na važnost tehnologije i inovacija u obrazovanju, na koji način škola prati suvremene trendove i integrira digitalne alate u nastavu?
M: Naša škola aktivno integrira tehnologiju u nastavu kako bi učenike pripremila ih za buduće izazove u digitalnom društvu. Korištenjem digitalnih platformi kao što je primjerice Google Classroom ili Toddle učenici imaju lakši pristup materijalima, zadacima i povratnim informacijama, čime nastava postaje fleksibilnija i dostupnija.
Pored toga, koristimo interaktivne aplikacije i alate koji pomažu učenicima u učenju i razvijanju vještina u različitim područjima, poput matematike, jezika i znanosti (npr. Kahoot!, Quizlet, Duolinguo). Kroz kreativne digitalne aktivnosti poput izrade video sadržaja, programiranja i 3D modeliranja, učenici imaju priliku primjenjivati svoja znanja na praktične projekte, potičući razvoj inovativnog i kritičkog razmišljanja.
Naša škola također ulaže u sigurnost i odgovornost u digitalnom okruženju, educirajući učenike o sigurnosti na internetu i odgovornom ponašanju online.
S obzirom na metodologiju IB programa, tehnologija se koristi za podršku istraživačkom učenju i globalnoj suradnji. Učenici imaju priliku sudjelovati u međunarodnim projektima i povezati se s globalnim stručnjacima, čime šire svoje horizonte i razvijaju globalnu perspektivu.
B: Što biste istaknuli kao najveći izazov s kojim se suočavate kao ravnateljica škole u današnjem obrazovnom sustavu, i kako pristupate rješavanju tih izazova? Koje su prednosti ove škole naspram klasičnih obrazovnih sustavima.
M: Najveći izazov je prilagodba obrazovnih metoda potrebama učenika u svijetu obilježenom brzim tehnološkim napretkom i globalizacijom, uz izazov prepoznatljivosti i razumijevanja IB programa u lokalnoj zajednici. Kako bi se nosili s tim izazovima, kontinuirano razvijamo fleksibilne i personalizirane pristupe učenju, osnažujemo učitelje kroz stručno usavršavanje, te se fokusiramo na razvoj emocionalnih i socijalnih vještina učenika. Cilj nam je graditi snažnu zajednicu sretnih i uspješnih učenika kojima je lijepo u školi i koji vide svrhu onoga što uče.
Također, nastojimo bolje komunicirati prednosti IB programa s lokalnom zajednicom, objašnjavajući kako naš pristup omogućuje učenicima da razviju kritičko razmišljanje, kreativnost i globalnu perspektivu, pripremajući ih za međunarodne studije i karijere.
Prednosti naše škole u odnosu na tradicionalne sustave uključuju globalnu povezanost, razvoj inovacija i kreativnosti, te personalizirani pristup učenju koji omogućuje svakom djetetu da napreduje vlastitim tempom. Naša škola također osigurava da učenici steknu vještine za budućnost, koje su ključne za uspjeh u modernom svijetu.
B: Koje su Vaše vizije za budućnost škole Adria u idućih pet godina? Što želite postići na institucionalnoj i pedagoškoj razini?
M: U narednih pet godina, vizija škole Adria usmjerena je na daljnji razvoj kroz potpuni prijelaz na IB programe (PYP, MYP, i IBDP), čime ćemo našim učenicima omogućiti pristup najvišim međunarodnim obrazovnim standardima. Na institucionalnoj razini, želimo ojačati partnerstva s lokalnom i međunarodnom zajednicom, dok ćemo na pedagoškoj razini implementirati inovativne tehnologije i digitalne alate koji podržavaju personalizirano učenje.
Kroz program razvoja socijalnih i emocionalnih vještina, želimo osigurati da naši učenici budu pripremljeni za životne izazove. Također, kontinuirano ćemo ulagati u profesionalni razvoj nastavnog kadra i promovirati održivost kroz ekološke inicijative. Naša dugoročna vizija je učiniti školu Adria prepoznatljivom kao lidera u inovativnom obrazovanju, pripremajući učenike za globalne izazove.
B: Da možete poslati poruku samoj sebi u prošlost, na početak karijere prije 20 godina iskustva u obrazovanju – što biste si poručili?
M: Da mogu poslati poruku samoj sebi prije 20 godina, poručila bih si da nikada ne prestajem učiti i prilagođavati se promjenama u obrazovanju. Savjetovala bih si da se usmjerim na razvoj emocionalne inteligencije, jer je razumijevanje i povezivanje s učenicima, kolegama i roditeljima ključ uspjeha.
Također, potaknula bih se da ustrajem u istraživanju novih obrazovnih pristupa, ne bojeći se eksperimentirati i inovirati. Neka mi uvijek bude jasno da obrazovanje nije samo o znanju, već i o oblikovanju budućnosti i karaktera mladih ljudi.
B: Hoće li i vaša djeca pohađati ovaj program?
M: Da, imam samo jedno dijete, a moja kćer će se od jeseni iduće godine uključiti u vrtićki program, na što smo iznimno ponosni i raduje nas što će imati priliku učiti u okruženju koje promiče međunarodne vrijednosti i inovativne obrazovne pristupe. Moja kći bila je jedan od ključnih motiva za otvaranje škole i implementaciju IB programa jer želimo da raste u obrazovnoj sredini u kojoj neće izgubiti onu iskru neglumljene dječje radosti i ushita oko otkrivanja novih stvari i svjetova i koja će joj ujedno omogućiti razvoj svih njenih potencijala.
Izvor naslovne fotografije: Međunarodna škola Adria
Razgovarali smo s Ivom Sillom, prvom certificiranom vodičicom i trenericom interpretacije u Hrvatskoj koja vodi najzanimljivije ture, a nama otkriva kako izgleda cijeli proces i daje nam odlične savjete za sve poduzetnike.
Razgovarali smo s Marijom Laginjom Gaćinom iz Studija Modulit koji se bavi modularnom gradnjom te saznali više o prednostima i izazovima modularnog stanovanja.
O posebnim izazovima marketinga u polju zdravstva, o važnosti koju autentičnost i transparentnost imaju u komunikaciji i o tome što za nju znači altruizam i humanitarni rad, pričali smo sa Suzanom Jovanović, voditeljicom marketinga Specijalne bolnice Sv. Katarina.