MENU

Pink tax u biznisu: Kako žensko poslovanje i dalje tretiramo kao hobi

Autor: Dalia Žmegač-Kunić Objavljeno: 14. svibnja 2025.

Ako vam je dosadilo da se ženske firme nazivaju projektima, da se vlasnice nazivaju curama, a ozbiljan rad hobijem – nastavite čitati. Vrijeme je da skinemo tu ružičastu fasadu i nazovemo stvari pravim imenom.

Autor: Dalia Žmegač-Kunić Objavljeno: 14. svibnja 2025.

Od investitora koji i dalje traže “mušku ruku” u ownership strukturi, preko medija koji ženske uspjehe umanjuju uz pridjev “inspirativno”, do društva koje i dalje očekuje da žene biznis vode kao hobi između djece i kuhanjapink tax je stvaran. 

Izvor: Pexels

Kad sustav podcijeni tvoj trud, a tržište ti servira ružičastu etiketu

"Pink tax" je termin koji poznajemo kao dodatno oporezivanje ženskih proizvoda (britvice, šamponi, čarape – svi su skuplji ako su rozi). Ali postoji i drugi pink tax – onaj nevidljivi, koji se ne obračunava fiskalno, nego društveno. Posebno u svijetu poduzetništva.

Naime, ženski biznisi se sustavno podcjenjuju, minimiziraju i stavljaju u lifestyle ladicu, bez obzira na njihov potencijal, promet ili inovaciju. “Ručni rad”, “slatki suvenirčići”, “eventi za žene” – sve to zvuči kao nešto što ne zaslužuje ozbiljan seed capital, industrijsku pažnju ili udarni medijski prostor. Pa naravno da se teško skalira kad ti investitori dođu s figom u džepu.

Dakle, taj trenutak kad trud žene u biznisu postane “presladak da bi bio ozbiljan” – to je pink tax. Ne onaj na policama drogerija, gdje su ženske britvice 11 % skuplje samo jer su roza. Ovo je nevidljivi pink tax. Onaj koji se ne naplaćuje na kasi, već u boardroomu, na investicijskim sastancima, u medijskom prostoru te u duboko ukorijenjenim predrasudama da ženski biznisi nisu “prava stvar”.

Izvor: Pexels

Što znači kad ti biznis tretiraju kao hobi?

Ruku na srce, svi ćemo se složiti: ako žena pokrene kozmetički brend, to je “slatko”. Ako muškarac pokrene craft pivo, to je “inovacija”. Ako žena organizira radionice za osobni razvoj, to je “new age spika” i “prodavanje magle”. Ako muškarac vodi leadership coaching, to je “mentorski program”.

Društveni dvostruki standardi nisu samo estetska stvar. Oni se pretaču u realne poslovne barijere. Ovo su neke od njih:

Izvor: Pexels

"Inspirativno, ali gdje ti je muški co-founder?"

Svi znamo priču u kojoj žena pitcha, publika se smiješi, kaže da je to “jako lijepa ideja”. Isto tako, kad muškarac pitcha istu stvar, samo doda buzzworde poput “AI”, “automatizacija”, “end-to-end solution” i dobije rundu seed investicije. Realnost je takva da ako se ne udružiš s nekim “tehničkim tipom”, teško ćeš dobiti ozbiljnost, a još teže ozbiljan kapital.

Pa zašto onda žene uopće kreću u biznis? Zato što moraju. Zato što žele. Zato što znaju. 

Žensko poduzetništvo je često izlaz iz rigidnog sustava koji ih ili podcjenjuje ili ignorira. Mame koje grade biznis iz kuhinje ne rade to usput, nego jer su fleksibilnost, nezavisnost i kreativna kontrola luksuz koji si same moraju stvoriti.

Izvor: Pexels

Što možemo (i trebamo) učiniti?

Za početak, trebamo imenovati problem: Pink tax u biznisu nije metafora – to je stvaran strukturalni mehanizam koji ženske firme stavlja na marginu. Zato trebamo znati da je važno podržati drugačije lidere. Investirajmo u tvrtke koje vode žene. Kupujmo od njih. Pišimo o njima – ozbiljno, ne samo kad imaju lijep logo.

Nadalje, treba razbiti "lifestyle" mit: Biznisi koji spajaju emociju, estetiku i empatiju nisu slabiji. To su biznisi budućnosti jer itekako znaju adresirati stvarne potrebe ljudi.

I u konačnici: tražiti transparentnost - od investitora, fondova i institucija.

Izvor: Pexels

Vrijeme je da prestanemo mjeriti biznise prema spolu

Da, žene češće osnivaju “meke” biznise jer te potrebe tržište ignorira, a žene ih prepoznaju prve. Da, njihovi brendovi često imaju estetiku, emociju i zajednicu, ali samo zato jer znaju da se lojalnost ne gradi na logici, nego na osjećaju. 

I ne, to ne znači da su ženski biznisi hobi. To znači da sustav još uvijek ne zna mjeriti uspjeh u drugačijim kategorijama.

Izvor: Pexels

Vrijeme je da prestanemo govoriti: “Ona ima svoj mali biznis” i počnemo govoriti: “Ona vodi firmu”. Da umjesto fraza “poduzetnice koje nadahnjuju”, počnemo govoriti o “poduzetnicama koje isporučuju rezultate”.

Jer ako postoji pink tax za ženske brendove, vrijeme je da ga srušimo, a ne da ga prihvatimo kao realnost.

Izvor naslovne fotografije: Pexels

#BUSINESS #PINKTAX #ŽENEUBUSINESSU #PODUZETNIŠTVO

Preporučeni sadržaj