Ako zamislite beskonačno plavo nebo bez ijednog oblaka, vjerujemo kako vas to prostranstvo najprije asocira na slobodu, kreativnost i beskrajne mogućnosti.
Kada bismo ga mogli jasnije vizualizirati, upravo takav prizor stoji iza koncepta blue-sky thinking, strategije razmišljanja koja odbacuje ograničenja i fokusira se na inovacije, hrabrost i maštovitost. Možda zvuči kao nešto što biste očekivali na seminaru iz osobnog razvoja s puno slajdova i fraza poput "think outside the box" ali u stvarnosti, ova tehnika ima čvrste temelje u poslovnom svijetu.
No, isto tako, njena primjena daleko nadilazi korporativnu sferu. Blue-sky thinking koristi se i u obrazovanju, tehnologiji, čak i urbanom planiranju. Pa, što ga čini toliko posebnim? Stručnjaci tvrde da je ključ u oslobađanju od predrasuda i dopuštanju da nas vodi čista kreativnost.
Što je zapravo blue-sky thinking?
Blue-sky thinking je način razmišljanja koji uklanja barijere, bilo da su to ograničenja u budžetu, tehnička pitanja ili društvena pravila. Riječ je o slobodi da zamislite "što ako?" bez straha od toga hoće li vaše ideje funkcionirati u stvarnosti. Ovo nije trenutak da se bavite logistikom ili razmišljate o povratku na ulaganje. Ovo je trenutak da pustite mašti na volju i kreirate viziju.
U poslovanju, kao i u životu, često upadnemo u kolotečinu. Rutine, razni izazovi i pritisak zbog rezultata često zagušuju našu kreativnost. Kod blue-sky thinkinga nije riječ o tome da svaki trenutak provodimo u oblacima, već o tome da povremeno napravimo korak unatrag i sagledamo širu sliku.
Dok sjedite za svojim radnim stolom, šalica kave je kraj vas, a pred vama prazan list papira ili bijeli ekran laptopa, zapravo nemate plan, ali imate slobodu da zamislite bilo što. To je srž onoga što nazivamo blue-sky thinking. U svijetu prepunom ograničenja, rokova, budžeta, KPI-jeva i konstantnog multitaskinga, ovo je trenutak kad odbacujemo okove i dopuštamo si sanjati. I to ne samo obične snove, već one tako ambiciozne i lude da ih drugi možda ne bi ni pokušali izgovoriti naglas.
Blue-sky thinking nije čarobni štapić koji će riješiti sve vaše probleme, ali je itekako koristan alat za razbijanje rutine i otključavanje nečega što možda niste ni znali da postoji u vama. To je kao mentalni detox, ali umjesto zelenih sokova, hranite se svježim idejama.
Zašto nam je potreban u modernom poslovanju?
Globalni trendovi, tehnologija i brze društvene promjene stavljaju ogroman pritisak na poduzetnike i zaposlenike. Blue-sky thinking pomaže organizacijama ne samo da odgovore na te izazove već i da ih predvide.
Primjerice, Apple je koristio sličan pristup pri kreiranju iPhonea, tehnologije koja je u to vrijeme zvučala kao znanstvena fantastika. Danas, zahvaljujući takvom razmišljanju, Apple drži značajan udio na globalnom tržištu.
Stručnjaci poput profesora Toma Kelleya sa Sveučilišta Stanford ističu da je ovakav pristup ključan za disruptivne inovacije.
“Najbolje ideje dolaze kada odbacimo ograničenja i jednostavno istražujemo što je moguće,” kaže Kelley.
Poduzetnici ga koriste za inovacije. Netflix nije postao streaming gigant tako što su se držali fizičkih DVD-a. Razmišljali su o budućnosti bez DVD-a, čak i kad je to izgledalo nemoguće.
Timovi ga koriste za rješavanje problema. Kad se suoče s izazovima, blue-sky thinking im omogućuje da preskoče konvencionalna rješenja i razmotre potpuno nove opcije.
Kako ovu tehniku uključiti u svoj posao?
Prije svega, važno je znati da je blue-sky thinking samo prvi korak. Nakon što osmislite ideje, potrebno ih je filtrirati, procijeniti i prilagoditi stvarnosti. Za razliku od tradicionalnog brainstorminga, koji često završava u granicama onoga što je izvedivo, blue-sky thinking omogućuje postavljanje "nemogućih" pitanja poput:
- Što kada bismo mogli dostaviti naše proizvode prije nego ih kupac naruči?
- Kako bismo riješili globalno zagrijavanje s neograničenim budžetom?
- Što kada bi naš ured izgledao kao džungla koja potiče kreativnost?
Prema studiji objavljenoj u časopisu Creativity and Innovation Management, ovakav način razmišljanja povećava produktivnost timova za čak 25 %, budući da otvara vrata idejama koje inače ne bi bile ni razmatrane.
Također, ovo su neki od konkretnih načina kako ovu tehniku možete uključiti u svoj posao:
- Postavite prava pitanja. Izbjegavajte "kako možemo" i koristite "što kad bismo"
- Isključite logiku. Dajte sebi vremena za čisto maštanje bez analize.
- Testirajte ideje. Kad završite s maštanjem, provjerite koje ideje imaju potencijal za daljnji razvoj.
Kritička perspektiva
Naravno, blue-sky thinking (kao ni bilo što drugo) nije savršen. Postoji opasnost da previše vremena provedete sanjajući, a premalo djelujući. Također, ne funkcionira za sve. Ako imate tim koji je izrazito fokusiran na operativne zadatke, mogli bi se osjećati frustrirano ovakvim pristupom.
Međutim, u kombinaciji s realnim pristupom i jasnim ciljevima, blue-sky thinking može postati moćan alat za vaše poslovanje. To je prilika da se izdignete iznad svakodnevnih problema i zamislite budućnost kakvu zaista želite.
Dakle, uzmite trenutak i pitajte se što biste radili da vas ništa ne ograničava. Blue-sky thinking možda neće odmah riješiti sve vaše probleme, ali svakako će vam pokazati put do novih mogućnosti.
U ovom vremenu kad je svaka ideja analizirana, svaki potez strategiziran, a svaki san mjerljiv u brojkama, blue-sky thinking je poziv na inovacije – prostor u kojem nema "ali", "to neće raditi", nema straha od neuspjeha. Samo vi, vaše ideje i - beskonačno plavo nebo.
Izvor naslovne fotografije: Pexels