MENU

Dolazi li uskoro kraj “guglanja”?

Autor: Ivana Radić Objavljeno: 4. studenog 2024.

Jeste li već čuli za novu internetsku tražilicu koja bi mogla smaknuti Google s trona, ali i olakšati i ubrzati pronalazak relevantnih informacija i odgovora na netu? 

chatgpt umjesto googlea
Autor: Ivana Radić Objavljeno: 4. studenog 2024.

Vjerujem da je većina vas već čula za ChatGPT, ali isto tako vjerujem i da ste ga pokušali koristiti, iako prema službenim podacima, europske zemlje dosta kaskaju u postotku korisnika koje ChatGPT bilježi, u usporedbi s npr. Indijom gdje velikih 45 % stanovništva koristi njegove usluge. Vjerujem i još jednu stvar, a to je da ako mu date priliku i ispravno ga koristite, mogao bi postati jedan od češćih alata za kojim posežete na internetu

Zadnji novitet koji je izašao iz ChatGPT tvornice je SearchGPT, nova internetska tražilica koja je integrirana u samo sučelje ChatGPT-a. Korisnicima je dostupna tek nekoliko dana, a već podiže dosta prašine. 

Izvor: Vecteezy

SearchGPT kao direktna konkurencija Googleu

31. listopad 2024. mogao bi u skorije vrijeme postati povijesni datum koji će se učiti na satovima informatike. Naime, upravo je na taj dan lansiran SearchGPT, nova internetska stranica megapopularnog OpenAI čiji ChatGPT, alat za komunikaciju koji radi na principu umjetne inteligencije, koristi sve veći broj ljudi u svijetu – od uspješnih biznismena do srednjoškolaca.  

Nova tražilica omogućuje korisnicima da ne izlaze iz sučelja ChatGPT-a kada pretražuju internetski sadržaj u stvarnom vremenu. Ovdje je sve dostupno na jednom mjestu, u istom sučelju. 

To bi značilo da kada kao korisnik postavite pitanje koje zahtijeva najnovije informacije ChatGPT-u, on koristi SearchGPT funkciju kako bi pretražio internet i izvukao sve najaktualnije informacije, oslanjajući se najviše na Bing tražilicu. Podaci koje dobijete preko SearchGPT-a imat će 76 % podudarnosti s Bingom, a 46 % s Googleom

Izvor: Vecteezy

Prednosti i mane nove tražilice

Prva očita prednosti koju OpenAI nudi, i kroz Chat i kroz Search, je direktan odgovor, bez potrebe za otvaranjem brojnih linkova i podstranica. OpenAI smanjuje broj koraka do odgovora i to je ono što ga čini toliko populanim jer ljudi uvijek traže najkraći put do cilja, a svaki napor i dodatno istraživanje koje je potrebno za doći do odgovora, ljudima postaje naporno. Možda malo tužno, ali istinito. Naučeni smo sve dobiti na gotovo. Više nije dovoljno imati sve informacije na dlanu. Sada ih želimo lijepo servirane, optimizirane i posložene u gotov odgovor.

Dakle, taj chat aspekt gdje vi izravno postavljate pitanje i na njega dobijete detaljni i ciljani odgovor je zapravo najveći plus. Činjenica da OpenAI dodatno radi na novim mogućnostima, stavlja ga u idealnu poziciju da postane prava konkurenciju mogulu kao što je Google

Izvor: Privatna arhiva

Što se tiče SearchGPT-a kao nove opcije, ona korisnicima, uz brzi i pouzdani odgovor, daje i iskustvo korištenja bez plaćenih reklama kao i mogućnost pregledavanja ostalih detaljnijih izvora iz kojih su preuzete informacije iz kojih je pak formiran odgovor koji daje korisniku. Nakon postavljenog pitanja gumb “Pretraži” daje vam odgovor na zadano pitanje, dok pritiskom na gumb “Izvori” dobivate linkove na sve korištene reference u odgovoru – nešto kao seminarski rad.

Svako pretraživanje unutar ove tražilice ima glavu i rep, svaki je odgovor formiran smisleno i sažeto, što osigurava  jako dobro korisničko iskustvo. Ovdje su sva vaša pretraživanja u istom razgovoru, na istom zaslonu i možete se bez problema vraćati na početak upita, bez da imate otvorenih 10 prozora, kao što je to možda prilikom korištenja Google tražilice. Isto tako, u svijetu gdje je apsolutno nemoguće pobjeći od reklama, pravo je osvježenje koristiti internetski alat bez plaćenih oglasa, business profila koji vam se guraju u početak tražilice, slika, rezervacijskih sustava (držimo fige da ovo potraje). 

Naravno, tu je i druga strana medalje, odnosno mane novog način pretraživanja koje dobivate kroz SearchGPT.

Činjenica je da je SearchGPT posrednik između korisnika i mora informacija na internetu. Pitanje je koliko je dobar posrednik i koliko prosječni korisnik interneta vjeruje AI posredniku. Tu uvijek postoji mogućnosti pogreške, a kada vam alat još i sam navede da “može napraviti pogreške”, kao što to navodi SearchGPT, vi kao korisnici lako izgubite povjerenje u informacije do kojih dođete. S time da morate biti svjesni da i sve ono što pronađete na Googleu nije uklesano u kamen. Informacije na internetu, kao i izvore, potrebno je gledati  kroz kritičku perspektivu i duplo provjeriti, neovisno o tome kroz koju tražilicu ste do njih došli. 

Nadalje, nova tražilica u prosjeku nudi 13 rezultata pretraživanja, što je daleko manje od Googleovih prosječnih 100 rezultata. Search ne nudi slike, video ni karte, što nam je na Googleu puno puta plus kod pretraživanja (realno, Google Maps spašava život). Tu je naravno i indeks pretraživanja koji stoji iza Googlea i koji obuhvaća milijarde stranica, broj koji ne možemo ni zamisliti, u usporedbi sa Searchom koji ima samo 50.7 % jedinstvenih domena u svojim rezultatima pretraživanja. 

Još jedan minus, koji je privremen, je i taj što je SearchGPT zasad dostupan samo ljudima koji plaćaju premium uslugu ChatGPT-a, ali plan je da on uskoro postane dostupan svima i besplatan. Čak postoji i Chrome ekstenzija kojom ChatGPT tražilica može biti postavljena kao vaša default tražilica. 

Izvor: Vecteezy

Mediji ili Reddit?

Još jedna ključna stvar oko koje se SearchGPT i Google ne slažu jesu stranice koje favoriziraju prilikom pretraživanja i “vaših upita”. Tako će Google dati prednost rezultatima s Reddita, Quore ili, kod nas, Forum.hr-a, dok će ChatGPT prednost dati informacijama iz medijaOvo skoro pa postaje pitanje, kome više vjerujete, medijima ili narodu? Ali isto tako, činjenica je da je Google predugo vremena na vrhu, toliko da gotovo ima monopol. Vjerujem da postoje oni koji misle da je Google jedini internetski pretraživač, koliko je sveprisutan. A znamo da prevelika moć nikada nije dobra, i da ju ljudi (kao i alati) rijetko koriste za nešto dobro. 

Postoji vrlo realna mogućnost da OpenAI uskoro postane sve više prisutan, kao i svi njegovi alati, kojih će u skorije vrijeme vjerojatno biti sve više. Nove generacije (18 - 25 godina) su oni koji u najvećem postotku koriste AI (75.3 %). Ako je vjerovati staroj narodnoj da na mladima svijet ostaje - sve vam je jasno. Iako se osobno malo pribojavam svega onoga što umjetna inteligencija donosi i u kojoj je mjeri sposobna zamijeniti ljudski mozak i rad, moram priznati da mi se SearchGPT čini kao alat koji ću obožavati, jer to je točno ono što mi treba - brzinski odgovor na zadano pitanje i sve dodatne informacije koje mogu istraživati, na jednom mjestu. Nadam se samo da neće globalno utjecati na svijet na način da nas dodatno “zaglupljuje” pa da kolektivno ne postanemo još veći gotovani ili da umjetna inteligencija ne dođe do Terminator scenarija. 

Sve u svemu, činjenica je da postoje i prednosti, ali i mane kod oba alata, a vrijeme će pokazati koliko  će se SearchGPT uspjeti približiti Googleu ili nekoj drugoj tražilici. Hoćete li ga isprobati? 

Izvor naslovne fotografije: Vecteezy

#TEHNOLOGIJA #BIZNIS #INTERNET #CHATGPT #SEARCHGPT #BUSINESS

Preporučeni sadržaj