Osjećaj uspjeha, bilo da se radi o poslovnom svijetu ili o obiteljskom životu, često se svodi na načine kako se nosimo s krizama i kako slavimo male pobjede. Kad shvatimo da su te dvije sfere našeg života više slične nego različite, otvaramo vrata novom načinu razmišljanja u kojem se te dvije priče međusobno nadopunjuju.
Primjerice, vođenje sastanka na kojem tim mora donijeti važnu odluku o projektu nije toliko različito od obiteljskog okupljanja za večerom na kojem se svi pokušavaju dogovoriti kamo otići za vikend. I jedno i drugo zahtijeva dobre komunikacijske vještine, strpljenje i sposobnost donošenja odluka.
Ipak, obiteljski život često ispadne zahtjevniji od samog biznisa, a možemo ga usporediti i s maratonom s preprekama. Pregovaranje s klijentom s drugog kontinenta može ispasti puno lakše od pregovora s četverogodišnjakom oko toga zašto treba pojesti brokulu.
Također, kad si tata i radiš u svijetu biznisa, često osjećaš kao da vodiš dvostruki život. Na poslu si strateg, operativac i lider, a kod kuće... pa, recimo da ti je titula “glavni otvarač teglica s krastavcima“. No, stvarno, koje vještine upotrijebiti da kućna dinamika ne pati, a obitelj osjeti tvoju prisutnost čak i kad te nema dovoljno?
Emocionalna inteligencija
Poslovni lideri znaju da je čitanje suptilnih signala ključno za uspjeh. Isto vrijedi i za roditeljstvo. Djeca (a i partneri) često ne kažu točno što žele ili kako se osjećaju. Tu na scenu stupa emocionalna inteligencija, ključna za razumijevanje i upravljanje osjećajima ljudi s kojima komuniciramo.
Stručnjaci tvrde da je sposobnost empatije i adaptacije ključna u rješavanju sukoba. Ovo vrijedi jednako za poslovne pregovore, kao i za izbjegavanje rasprava oko toga tko pere suđe.
Pregovaračke vještine
Ako ste ikada uspjeli uvjeriti nadređene da je vrijeme za vaše povećanje plaće ili zaključiti težak dogovor, onda već znate kako pregovarati. Roditeljstvo, međutim, donosi potpuno novu razinu izazova. U odgoju možete zapravo koristiti potpuno iste principe: postavite granice, budite jasni u komunikaciji i budite spremni na kompromise.
Forbes preporučuje da kod kuće koristite tzv. BATNA princip (Best Alternative to a Negotiated Agreement), odnosno uvijek imajte rezervni plan za vrijeme pregovora. Zanimljiv savjet, zar ne?
Strateško planiranje i organizacija
Uspješni lideri znaju da bez plana nema ni rezultata. Obitelj zahtijeva sličan pristup. Od planiranja obroka i aktivnosti, pa sve do školskih obveza. Koristite alate poput Trello-a ili Google Kalendar za organizaciju tjedna. Čak i jednostavna stvar poput stvaranja popisa zadataka može olakšati kaos. Istraživanje Sveučilišta u Michiganu pokazalo je da obitelji koje strukturiraju svoje rutine imaju zadovoljnije članove, uključujući djecu koja se osjećaju sigurnije u stabilnom okruženju koje uvijek ima glavu i rep.
Kod kuće je važno biti dobar direktor logistike. Planovi tjednih obroka, tko ima trening, tko je izgubio čarapu (opet) i slično. No, sve to možete riješiti kroz kratki sastanak nedjeljom navečer. Kad imaš vještinu organiziranja radnog tjedna, ništa te ne sprječava da isto napraviš i kod kuće. Umjesto poslovnih tablica, na hladnjak pričvrstite magnete s rasporedom obaveza.
Upravljanje stresom i delegiranje zadataka
I posao i obitelj dolaze s ogromnim količinama stresa. Razlika je jedino u tome što na poslu imate mogućnost uzeti pauzu za kavu, a kod kuće je kava često hladna prije nego što uopće stignete do nje. Međutim, ključno je naučiti kako implementirati tehnike upravljanja stresom u svakodnevici. To može uključivati duboko disanje ili obično delegiranja zadataka koje možemo iskoristiti u dobrom cilju poput stvaranja više vremena za važnije stvari poput čitanja priče za laku noć. Da, tata može preuzeti kućanske zadatke, ali ponekad treba uključiti i druge. Nema ničeg lošeg u tome da klince naučiš kako pospremiti igračke ili pomoći oko postavljanja stola. nazovimo to obiteljskim team buildingom.
Grižnja savjesti
Oni tate koji rade puno radno vrijeme (a vrlo često, bez obzira radi li u privatnom ili državnom sektoru, to bude i više od 8 sati dnevno) ponekad osjećaju grižnju savjesti što nisu sa svojom obitelji svaki trenutak. Nije lako čuti “Zašto tebe nikad nema?” kad većinu dana provodiš pokušavajući osigurati obiteljsku budućnost. Ali istina je da klinci ne trebaju savršenog tatu ili onog kojem su puni džepovi. Trebaju onog koji je prisutan.
Grižnje savjesti se možete riješiti ako se fokusirate na ono što zajedno radite umjesto da se previše zadržavate na onome što propuštate. Sat vremena kvalitetnog vremena (bez mobitela i/ili računala) vrijedi više nego cijeli dan pasivnog prisustva. Također, podijelite svoje osjećaje s partnericom/suprugom. Tada nećete dobiti osuđivanje nego razumijevanje i pokušaj da vam pomogne te da zajedno pronađete dobru perspektivu i rješenje za budućnost. Grižnja savjesti je samo znak da nam je stalo. Umjesto da vas opterećuje, neka vas motivira.
Život ne dolazi s priručnikom. Ali ono što sigurno možete učiniti je pokušati izbalansirati proračun tvrtke s istovremenim držanjem tanke linije između tantruma i smijeha, a to je prava definicija uspjeha.
Izvor naslovne fotografije: Pexels