Bore su oduvijek bile karta vremena na našem licu. Iscrtane smijehom, tugom, brigama, nesanicom, pa i ponekim dobrim vinom. Ali generacija Z i mlađi milenijalci imaju drugačiji plan. Oni ne čekaju da se linije pojave, oni ih preventivno peglaju.

Botox i slični tretmani više nisu rezervirani za žene koje žele vratiti vrijeme unatrag. Danas ih rade 23-godišnjakinje, influencerice, pa čak i studentice koje od stipendije odvajaju za preventivni botox. Nije iznenađujuće da su bore postale neprijatelj još i prije nego što su se pojavile. Ali što to znači za nas kao društvo i što to govori o tome kako vrednujemo žensku prisutnost, identitet i moć?
Pitanje za razmišljanje koje u tom smjeru otvaramo je što nam to govori o slobodnom izboru? Je li to suvremena inačica osobne brige o sebi, isti rang kao vitaminski shake i članarina u teretani? Ili je pak riječ o suptilnom, ali nemilosrdnom pritisku društva koje mladost tretira kao jedini legitimni kapital žene?
Preventivni botox: beauty hack ili nova norma?
Dermatolozi danas bilježe rastući broj mladih pacijentica koje dolaze s jednostavnim zahtjevom: “Želim spriječiti bore prije nego što se pojave”. Preventivni botox djeluje tako da privremeno opušta mišiće lica, smanjujući mogućnost stvaranja dinamičkih bora. U teoriji, moglo bi se na to gledati kao na pametnu prevenciju. No, u praksi, to je zapravo pitanje granice između brige o sebi i brisanja vlastite autentičnosti.
Ako se vratimo korak unatrag, možemo na to gledati i ovako: zašto uopće živimo u društvu u kojem je neprihvatljivo imati tragove života na licu? Sociološka istraživanja pokazuju da su žene u prosjeku ocijenjene kao manje kompetentne i manje poželjne kako stare, dok kod muškaraca bore često pridonose dojmu autoriteta i iskustva (tzv. double standard of aging). Dakle, kad mlade žene preventivno peglaju bore, one zapravo odgovaraju na neizgovoreno pravilo koje kaže da biti mlada znači biti relevantna.
Kapital mladosti i Instagram ekonomija
Kultura influencinga na društvenim mrežama dodatno gura tu priču. Bore jednostavno nisu instagramabilne. Kad se tvoj prihod, društveni status ili barem socijalni kapital temelji na tome kako izgledaš na kameri, bore nisu opcija. Preventivni botox u tom kontekstu postaje investicija u brend “ja”.
Paradoks je očit: dok algoritmi guraju mladost, publika sve češće zaziva autentičnost. Influencerice koje se usude pokazati bore, strije ili nesavršene trenutke dobiju valove podrške, ali rijetko suradnje s brendovima. Dakle, svi mi želimo stvarnu autentičnost, ali samo onoliko koliko je instagramabilna.
Kao što smo već spomenule, ovdje se otvara i pitanje rodnog jaza. Muškarci koji stare često dobiju epitet distinguished, dok žene postaju one koje ne brinu dovoljno o sebi i svom izgledu. Taj dvostruki standard ugrađen je i u algoritme, ali i u poslovne odluke brendova. Kapital mladosti tako postaje još jedan oblik ekonomskog i društvenog pritiska na žene - da ulažu u tretmane, filtere, pa čak i u preventivni botox, kako bi zadržale svoj digitalni market share.
Slobodan izbor ili društveni konstrukt?
Feminističke teoretičarke (npr. Naomi Wolf u The Beauty Myth) tvrde da se sloboda izbora u ljepoti često prikazuje kao empowerment, dok je zapravo riječ o sofisticiranom obliku kontrole. To znači da, kad nam društvo kaže da su bore neprihvatljive, naš izbor da ih uklonimo prestaje biti izbor i postaje obaveza.
Između samopouzdanja i tjeskobe
Psihološka istraživanja povezuju stalnu opsjednutost izgledom s višim razinama tjeskobe i nižim osjećajem samovrijednosti. Zanimljivo, žene koje ulaze u ciklus preventivnih estetskih zahvata često ne prijavljuju dugoročno veće zadovoljstvo, nego osjećaj da moraju nastaviti s još korekcija na sebi. Dakle, botox ne briše samo bore, nego ponekad briše i granicu između stvarne potrebe i kolektivne neuroze.

Na kraju, pitanje nije treba li mlada žena koristiti botox ili ne. Pitanje je zašto uopće vjerujemo da bore moraju biti spriječene? Zašto linije koje prirodno nastaju zbog smijeha ili ljutnje tretiramo kao grešku, a ne kao dokaz života?
Preventivni botox postao je simbol našeg vremena: spoj znanosti, kapitalizma i kulture u kojoj se žensko lice promatra kao projekt koji nikad ne smije zastarjeti. Za neke žene, to jest sloboda, odnosno moć da kontroliraju svoj izgled i vlastitu priču. Za druge je pak zatvor i još jedan oblik pritiska da budu savršene, zauvijek mlade i uvijek dostupne.
Možda je pravi luksuz u tome da si dopustimo bore. A možda će upravo generacije koje danas sprječavaju bore biti i prve koje će jednog dana reći: “Dosta. Ovo sam ja. I da, smijala sam se u životu dovoljno i želim se to vidi.”
Izvor naslovne fotografije: Unsplash