MENU

Hoće li mobiteli i pametni satovi zamijeniti novčanike? Evo što kažu istraživanja

Autor: Mamager Objavljeno: 11. veljače 2025.

Ako ste u nekom trenutku osjetili paniku jer niste mogli pronaći mobitel, niste jedini – on je postao središte gotovo svakog aspekta života modernog čovjeka. Posao, zabava, komunikacija, navigacija, shopping… i sve češće – plaćanje.

Autor: Mamager Objavljeno: 11. veljače 2025.

Nekad smo brinuli imamo li dovoljno gotovine u novčaniku, a danas je glavno pitanje je li baterija na mobitelu puna. Jer ako ti se isprazni mobitel, odjednom ostaješ bez mogućnosti kupovine kave, ulaska u aplikaciju za prijevoz ili pristupa bankovnom računu. A s mobitelom kao dominantnim sredstvom plaćanja, u priču se tiho, ali uporno, ubacuje i novi igrač – pametni sat. Za one koji žele još brže i jednostavnije transakcije, dovoljan je jedan pokret ruke i račun je plaćen.

Ali, dok smo oduševljeni brzinom i praktičnošću, valja se zapitati – jesmo li spremni potpuno se odreći fizičkog novca? Hoće li papirnate novčanice postati tek nostalgična uspomena, poput telefonskih imenika ili VHS kazeta? 

Izvor: Pexels

Što kažu statistike?

Hrvati na mobitelu provedu više od četiri sata dnevno, a 81 % ga želi koristiti kao sredstvo plaćanja, u čemu prednjače mladi u dobi od 18 do 29 godina. Rezultati su to najnovijeg istraživanja MasterIndex koje je u studenom prošle godine za Mastercard provela agencija Improve. Uz navedeno, podaci sugeriraju da se pametni sat probija kao relativno popularno sredstvo plaćanja među mladima (30 %) i građanima koji imaju visoke prihode (31 %).

Unatoč rastu popularnosti mobilnog plaćanja, kartice i dalje dominiraju – preferira ih 84 % ispitanika, osobito visokoobrazovani građani, osobe s višim primanjima te stanovnici Dalmacije i Zagreba. Gotovina i dalje zadržava svoju važnost, preferira je 72 % ispitanika, što predstavlja porast od pet postotnih bodova u odnosu na prošlu godinu.

Izvor: Pexels

Mladi češće žele plaćati pametnim satom

Uz to, Hrvati najčešće koriste pametne telefone kao najpoželjnije sredstvo plaćanja. U brojkama, to vrijedi za 81 % ispitanika. Posebno su popularni kod žena i mladih u dobi od 18 do 29 godina, koji u danu potroše i do pet sati koristeći te uređaje. 

Istovremeno, korištenje pametnih televizora bilježi neznatan porast. Sudionici sada u prosjeku provode 2,1 sat dnevno uz ovaj uređaj, što je tek sedam minuta više nego prošle godine. S druge strane, vrijeme provedeno uz prijenosna i stolna računala blago je opalo. Prosječan Hrvat sada na njima provede 3,3 sata dnevno, u usporedbi s više od tri pol sata prema prošlogodišnjem istraživanju.

Izvor: Pexels

Nakon pametnih telefona, sa znatno manjim udjelom ističu se pametni satovi kao poželjno sredstvo plaćanja za 22 % ispitanika. Tek nakon toga slijede osobni dokumenti (13 %), biometrija (10 %) i tablet (7 %). Zanimljivo je da je oko 4 % građana spremno koristiti čip ili neki drugi uređaj ugrađen u tijelo, baš u svrhu plaćanja, dok bi 3 % građana u tu svrhu koristilo kućanske aparate kao što su hladnjak i perilica za rublje.

„Za 95 % građana važno je da trgovac nudi različite metode plaćanja. Trgovci koji su toga svjesni otvaraju prilike za povećanje prihoda i izgradnju vjernosti kupaca. U Mastercardu smo predani pružanju sigurnih, jednostavnih i dostupnih rješenja za plaćanje. Uređaji poput pametnih telefona i pametnih satova sve više zauzimaju središnje mjesto u svakodnevnim financijskim transakcijama, što od trgovaca zahtijeva prilagodbu u realnom vremenu. Inovativne tehnologije plaćanja, dakle, više nisu samo potencijal, već konkretna potreba koja oblikuje tržište i očekivanja potrošača“, istaknula je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.

Izvor fotografije: Mastercard

Hrvati žele bolju digitalizaciju zdravstva, javne uprave i prijevoza

Kada je u pitanju digitalizacija, više inovacija i novih digitalnih usluga građani žele vidjeti u području zdravstva (49 %) i javne uprave (36 %). Nakon toga slijedi javni prijevoz koji odabire gotovo četvrtina ispitanika. Pri dnu liste prioriteta za digitalizaciju nalaze se vožnja automobilom (7 %), druženja s ljudima (5 %) i druge vrste transporta (2 %). 

Pritom valja istaknuti da je zdravstvo najvažniji segment za digitalizaciju u svim dobnim skupinama dok kod javne uprave važnost digitalizacije raste kako raste dob ispitanika. U ostalim područjima postoje značajne razlike po dobnim skupinama. Tako mladi u dobi od 18 do 29 godina više ističu potrebu za digitalizacijom javnog prijevoza (30 %), trgovine (25 %) i putovanja (21 %). Oni od 30 do 39 više ističu potrebu bolje digitalizacije zdravstva (55 %), oni od 40 do 49 javne uprave (45 %), pravosuđa (26 %), tržnica (15 %), a ispitanici u dobi od 50 do 55 godina digitalizaciju javne uprave (50 %) i pravosuđa (29 %).

Izvor fotografije: Mastercard

Što se tiče rodnih razlika, važno je istaknuti da žene češće od muškaraca naglašavaju potrebu za digitalizacijom u zdravstvu (54 % naspram 45 %) i javnom prijevozu (28 % naspram 19 %). Općenito gledano, više od polovice ispitanika (53 %) zadovoljno je digitalizacijom u Hrvatskoj, što je porast u odnosu na lani, no valja naglasiti da je ocjena zadovoljstva digitalizacijom bila najveća tijekom lockdowna 2020. godine.

Mobilna plaćanja nisu samo tehnološki napredak, već i kulturni fenomen koji mijenja naše svakodnevne rutine. Pitanje više nije hoćemo li ih prihvatiti, već koliko ćemo se brzo prilagoditi. 

Izvor naslovne fotografije: Mastercard

#MOBITELI #DIGITALIZACIJA #MASTERCARD #MASTERINDEX #PAMETNI SATOVI #FINANCIJE #OSOBNEFINANCIJE #NAČINI PLAĆANJA #ISTRAŽIVANJE

Preporučeni sadržaj