Iako je činjenica kako je krajnji cilj svakog poslovanja zarada, što ako postoji način da rastemo bez zatrpavanja tržišta nepotrebnim proizvodima, bez neprestanog pumpanja potrošnje i bez iscrpljivanja i zaposlenika i planeta?
Za one koji tek grade svoj business, konzumeristički pristup donosi još jednu zamku: neprestani pritisak da rastu nauštrb kvalitete, održivosti i sreće. Potrošači sve više postaju svjesni konzumerizma te žele više transparentnosti i odgovornosti od brendova kojima vjeruju. S obzirom na to, zar nije vrijeme da redefiniramo što zapravo znači uspjeh u poslovanju?
Konzumerizam na steroidima: što to znači za nas?
Moderni konzumerizam potiče brzu potrošnju i gomilanje stvari koje često ne trebamo. Posljednjih desetljeća svjedoci smo neprestanog porasta trenda "više je bolje." Odjeća, gadgeti, pa čak i hrana postaju žrtve ubrzanog tržišnog ritma, gdje sve mora biti isporučeno odmah i u višku, da slučajno ne bi nečega nedostajalo.
Tu je i psihološki trik konzumerizma koji nas uvjerava da će nam novi proizvod ili iskustvo donijeti sreću, mir ili potvrdu. Realnost je, međutim, drugačija i to zna svatko tko razmišlja imalo dublje. Sreću sasvim sigurno pronalazimo u iskustvima i odnosima, a ne u prepunim ormarima i ladicama.
Biznis s dušom
Sve je više poduzetnika, osobito iz malih i srednjih poduzeća, koji traže alternativu konzumerističkom pristupu. Oni vjeruju da posao može rasti na odgovorniji način, gdje rast nije nužno vezan za neprestano širenje ili proizvodnju novih stvari koje potrošači ne trebaju. Primjeri su svugdje oko nas: od lokalnih obrta koji rade personalizirane, visokokvalitetne proizvode, do digitalnih biznisa koji fokus stavljaju na pružanje usluga, a ne stvari.
Istraživanja ukazuju na to da sve više potrošača želi podržavati poslovanje koje pridaje važnost društvenoj odgovornosti, ekološkoj održivosti i zdravom radnom okruženju.
Prema izvještaju tvrtke Nielsen, 66 % potrošača spremno je platiti više za proizvode koji dolaze iz održivih izvora. Tu nije riječ samo o altruizmu. Današnji potrošači su informiraniji nego ikada te itekako razumiju povezanost između svojih kupovnih odluka i utjecaja na okoliš i društvo.
Održivost kao novi oblik uspjeha
Održivi rast zahtijeva da najprije definiramo što podrazumijevamo pod uspjehom, ali i da sami sebi priznamo da možda nije baš sve u zaradi po modelu „što više novca u što kraćem vremenu“. Održive prakse koje primjenjuje sve više poduzetnika su uglavnom fokus na kvalitetu, a ne kvantitetu, na minimalizam uz pristup „manje je više“, na transparentnost i etičku proizvodnju te u konačnici, na već ranije spomenuto kreiranje iskustva, umjesto materijalizma.
Umjesto da proizvode velike količine jeftinih proizvoda, brendovi se sve češće okreću manjim serijama, ali većim standardima kvalitete. Primjerice, proizvođači zanatskih piva, ručno rađenih proizvoda ili organskih namirnica često biraju ovaj put. To može značiti višu cijenu, ali dugoročno stvara lojalnost kupaca i smanjuje potrebu za agresivnim marketingom. Brendovi koji rade prema načelima minimalizma stvaraju proizvode koje potrošači stvarno trebaju, bez dodatnog pakiranja i kompliciranih marketinških strategija.
Također, potrošači danas sve više cijene transparentnost brendova, žele znati gdje su proizvodi napravljeni, pod kakvim uvjetima i što sadrže. Brendovi koji naglašavaju etičke prakse (bilo kroz održive lance opskrbe ili kroz poštivanje radničkih prava), sve više privlače pozornost kao poslovni modeli budućnosti.
Skeptici će reći da bez konzumerističkog pristupa rast nije moguć, ali činjenice pokazuju suprotno. Mnoga istraživanja pokazuju kako su poduzeća koja su fokusirana na dugoročne ciljeve uspješnija u zadržavanju kupaca i stvaranju brend lojalnosti. Moramo redefinirati što znači živjeti "dobar život" i povezati ga s održivijim modelima poslovanja koji mogu rasti bez konzumerizma kao glavnog goriva.
Za roditelje i poduzetnike, ovakav pristup otvara vrata drugačijim vrijednostima, vrijednostima koje se ne baziraju samo na gomilanju stvari ili zasljepljujućim promocijama, već na stavljanju obitelji, zajednice i prirode na prvo mjesto. Biznisi koji uspijevaju bez konzumerističkog pritiska pokazuju da uspjeh može biti održiv, empatičan i dugoročan — upravo sve ono što konzumerizam nije.
Izvor naslovne fotografije: Pexels