Danas se više nego ikad promovira self-love i briga o sebi, zadovoljavanje vlastitih želja i potreba. Ali je li vam itko rekao da, kako bi sve to njegovali, ponekad treba reći “ne”, “ne želim”, ne mogu” nekad čak i “neću”.
Nekad nam je teško, čak i neugodno nekome reći ne. Čak i kada su zahtjevi ili pitanja s druge strane nebulozna i besmislena. Teško nam je ljudima reći ne, općenito u životu, a još je teže reći to u poslovnom svijetu, gdje bilo kakvo “odbijanje” sa sobom nosi i profesionalni rizik.
Orijentirat ću se samo nakratko na žene u poslovnom svijetu, koje danas grade svoje karijere jednakom jačinom kao i muškarci. Da, put to uspjeha možda je malo teži, ali žene guraju istom snagom, ako ne i jače. Ipak, jedan mali dio tereta koji nose, a koji je ekstra (i neopravdan) je da moraju duplo vagati svoje odluke i odgovore. Naime, iza gotovo svake žene u poslovnom svijetu vuče se onaj “rep” da emocije previše utječu na njihove poslovne odluke. Dodajte na to još i društvena očekivanja da budete susretljive i kooperativne i imate savršen recept za teško davanje “ne” kao odgovora, pogotovo za žene u poslovnom svijetu.
Ne želim da se kroz cijeli članak povlači neka razlika između odluka i ponašanja žena i muškaraca u poslu, ali za ovo sam ipak osjetila da je vrijedno spomena i da će, većina ljudi, nažalost, “ne” izrečeno od strane muškarca i žene u poslu potencijalno drugačije shvatiti. Ali to nije tema ovog članka. Ovdje se koncentriramo na to da svi naučimo kako i kada je bolje reći ne.
Kada i kako reći ne na poslu i učiniti to bez grižnje savjesti?
Tvrtke i poduzeća danas sve su više međufunkcionalna i suradnička. Rjeđe imaju čvrst hijerarhijski sustav upravljanja, a većinom su svi sustavi fleksibilniji. Podjela odgovornosti je nekada nejasna, no rad je postao složeniji. Svi svakodnevno primamo zahtjeve, od formalnih i neformalnih, do velikih i malih. Neki nam dolaze od nadređenih, neki od kolega. Od unutarnjih i vanjskih klijenata – zahtjevi su posvuda. A ovdje nismo ni uključili prijatelje, poznanike, obitelj, ma i potpune strance. Jednom riječju, kaos.
Priljev zahtjeva i zadataka može biti zastrašujući, a jedno je sigurno: ne možete reći "da" svima i svemu i očekivati da ćete sve obaviti kvalitetno.
Kada preuzmete previše zadataka ili pogrešne zadatke, gubite vrijeme, energiju, nekad i novac. Tu je naravno i već ranije spomenuti burnout koji dovodi do toga je ste preplavljeni zadacima i poslom i da je sve to skupa neodrživo za zdravlje i mentalnu dobrobit, ali i za posloovni uspjeh.
Ali naravno, ne želite naljutiti ili razočarati kolege ili nadređene, ne želite osjećati grižnju savjesti, bojite se da vam nije dopušteno reći ne jer ipak, dobivate plaću za to da govorite “da” i obavljate sve što vam se zadaje. Ali neminovno je da negdje mora “puknuti”.
Da to toga ne bi došlo, potrebno je naučiti kada i zašto je u redu reći i “ne” i “da”.
Strateško i promišljeno "ne" vas štiti. Pravo "da" omogućuje vam da služite drugima, činite razliku, uspješno surađujete i povećavate svoj utjecaj. Ono čemu bismo svi trebali težiti je imati reputaciju osobe koja kaže "ne" u pravom trenutku iz pravih razloga i čini da svako "da" doista vrijedi i čini razliku.
Kako to postići? Procijeniti zahtjev, reći promišljeno "ne" kada je potrebno, ali i "da" koje vas vodi prema uspjehu.
Procijeni situaciju
Ponekad je zadatak koji dobijete nejasan. Izgleda kao da se od vas traži više ili manje nego što to zapravo jest, ili vas usmjerava u krivom smjeru. Prije nego što kažete da ili ne, prikupite ključne detalje o tom zadatku. Postavite dodatna pitanja kako bi lakše organizirali vrijeme, ali i znali koliko će vam vremena biti potrebno da riješite neki zadatak. Tako ćete steći reputaciju odgovorne osobe, ali to ne znači da ćete pristati obaviti zadatak, već da ozbiljno pristupate tome i promišljate unaprijed.
Ne(promišljeno) “ne”
Nije da vas savjetujemo da uvijek treba reći “ne” i ne mariti za nikakve druge zadatke, osim za one vaše i za koje ste vi izravno odgovorni. Ali bitno je znati da promišljeno “ne” u danom trenutku može biti ogromna prednost koja vam štedi vrijeme i trud. Ako želimo biti “dobar radnik” lako se možemo zapetljati u vječno potvrđivanje i obavljanje svega i postati dežurni potrčko od kojeg se sve više očekuje ili osoba za rubu burnouta.
Loša negativna odluka, odnosno nepromišljeno “ne”, doneseno na brzinu, iz frustracije ili ljutnje prema kolegi ili odbijanje zahtjeva jer osoba koja vam ga je uputila nije dovoljno “važna” – sve to uzrokuje probleme za sve, a najviše za vas. Isto tako, može se dogoditi da ćete reći “ne” jer ste na previše zadataka prije rekli “da” i jednostavno ćete odbiti zbog nedostatka kapaciteta, a potencijalno ćete odbiti zadatke koji bi značajno utjecali na vaše iskustvo, znanje i eventualno napredovanje. Taj gubitak si ne biste smjeli priuštiti i zato je uvijek bitno procijeniti zahtjev.
Dobra negativna odluka ili promišljeno “ne” temelji se na vremenu i logici. Naravno da ćete reći “ne” stvarima koje su nemoguće ili se ne smiju napraviti. Ali nekada ćete reći “ne” i onim stvarima koje se mogu obaviti, ali vi za to nemate kapaciteta, vremena, ali isto tako mislite da ima još kandidata koji to mogu obaviti, i nećete dopustiti da jedini uskačete u zadatke koji padaju na sve strane.
Ako pak shvatite da zadatak uopće nije u opisu vašeg posla, možete reći da nemate potreban set vještina za obaviti ga, a ako ne želite odbiti nešto iz tog razloga, možete reći nešto poput “mogu ti pomoći, ali trebat će mi više vremena da naučim određene korake i obavim zadataka jer ovo nije nešto što obavljam inače i što je moj zadatak”. To pokazuje da ste spremni učiti i pomoći, ali dajete do znanja da to u globalu nije u opisu vašeg posla. Uvijek postoji više načina za odbiti i prihvatiti zadatak. Ni jedan nije savršen za svaku situaciju, bitno je dobro procijeniti.
Reći “ne” ne znači da niste timski igrač
Ako ćemo iskreno, većina nas ima previše posla i premalo vremena da obaviti sve. Neki od nas danima i tjednima ne možemo doći do kraja popisa zadataka koji nam vise and glavom, ali nijednom ne želimo reći “ne” kako ne bismo ispali nesposobni, neodgovorni ili da ne budemo u opasnosti od otkaza. Ali ako ćemo na sve govoriti “da”, “može” i “obavit ću ja” to vodi u gotovo sigurni burnout, a ponekad i loše odrađen posao, a ni to sigurno ne želite.
Zato naučite reći pristojno i promišljeno “ne” i pobrinite se da uvijek imate jasno obrazložen razlog iza tog vašeg “ne”. To nije opravdavanje, to je samo objašnjenje. Barem kada je riječ o poslovnom svijetu.
A u privatnom? Tu slobodno recite “ne” i bez objašnjenja, PODRŽAVAMO.
Izvor naslovne fotografije: Pexels