Free cookie consent management tool by TermsFeed Generator
MENU

Kupi sad, plati kasnije: E-commerce ratovi i psihologija roditeljskog trošenja

Autor: Dalia Mihaljević Objavljeno: 30. rujna 2025.

Jeste li se ikada zapitali tko kontrolira shopping u 2025.? Amazon, Temu, Shein ili netko treći? I što to znači za vašu obitelj?

Autor: Dalia Mihaljević Objavljeno: 30. rujna 2025.

Roditeljstvo u 2025. ne mjeri se samo količinom neprospavanih noći i brojem dječjih crteža na frižideru. Mjeri se i jednim drugim, puno tišim, ali podjednako važnim indikatorom: tko drži vaš browser otvoren na “Add to cart”. Ako ste mama ili tata, postoji velika šansa da ste između posla, kuhanja i pokušaja lova na 5 minuta za sebe, kliknuli na neku ponudu Sheina, Temua ili Amazona.

E-commerce danas ne predstavlja samo shopping. To je arena u kojoj se tri giganta (Amazon, Temu i Shein) bore za ono najvrjednije što imate: vašu pažnju, vaš novčanik i vašu roditeljsku krivnju. Jer, priznajmo, svaka kupovina igračaka koje dijete možda i neće koristiti ili kuhinjskog gadgeta koji obećava da će vam olakšati život, ima puno manje veze s racionalnim planiranjem, a puno više s emocionalnim rasterećenjem.

Izvor: Pexels

BNPL fenomen

Naizgled, radi se o praktičnom rješenju: dijete želi novu igračku, trebate blender jer je stari odustao nakon zadnjeg smoothieja ili ste u kasnoj noćnoj scroll rutini naletjeli na “posebnu ponudu” od čak 70 %. Kliknete, pomislite: “Ma platit ću kasnije, kad sjedne plaća.” I stvarno, na prvu djeluje kao čarolija modernog financijskog inženjeringa.

Ali BNPL (Buy Now, Pay Later) nije samo alat, nego i najnovije oružje u globalnim e-commerce ratovima. Amazon, Shein i Temu bore se za naklonost najveće i najranjivije skupine kupaca online: roditelja. A roditelji, pod stalnim pritiskom vremena, posla i dječjih potreba, postaju savršena meta. Jer dok brinete o tantrumu u trgovini ili deadlineu na poslu, teško da imate prostora kritički sagledati svaki klik.

Izvor: Pexels

Istraživanja pokazuju da BNPL sustavi dramatično mijenjaju način na koji donosimo odluke. Prema podacima Harvard Business Reviewa, ljudi koji kupuju kroz BNPL troše 20 do 40 % više nego što bi trošili da plaćaju odmah. Razlog je jednostavan: mozak ne registrira financijsku bol istim intenzitetom. Ako vam netko kaže da danas plaćate samo 5 eura za tenisice koje koštaju 100, vi ćete osjetiti zadovoljstvo kupnje, a ne težinu računa. Za roditelje, čije odluke o kupnji često uključuju i emocionalni sloj u smislu “moje dijete zaslužuje najbolje”, to je dvostruki udarac.

U toj dinamici krije se i širi društveni problem. Jer “kupi sad, plati kasnije” nije samo model plaćanja, nego je i način na koji e-commerce giganti kroje nove potrošačke navike. Dok Amazon igra na kartu povjerenja i praktičnosti, Shein bombardira ultra jeftinim cijenama, a Temu pretvara kupnju u igru nagrađivanja, roditelji ulaze u začarani krug gdje svaka kupnja djeluje opravdano, a svaka rata bezopasna. No, na kraju mjeseca ili kvartala, zbrajaju se ne samo troškovi, već i novi obrasci ponašanja koji oblikuju cijele generacije.

Izvor: Pexels

Amazon: stari kralj koji se bori zadržati krunu

Amazon je već godinama sinonim za sigurnu luku e-commercea, klikneš, naručiš, dobiješ sutra. No, roditelji više nisu impresionirani samo brzinom. Oni uz brzo žele i jeftino i jasno, a upravo tu Amazon počinje gubiti korak.

Kad se kućni budžet dijeli između vrtića, kredita i punog hladnjaka, brzina dostave prestaje biti luksuz koji opravdava cijenu. Amazon se, unatoč svojoj reputaciji, sve češće doživljava kao skuplja opcija u svijetu u kojem roditelji broje svaki euro. Ukratko, kralj još stoji, ali tron se trese.

Izvor: Pexels

Shein i brza moda 

Shein je krenuo kao fast fashion platforma, ali je prerastao u lifestyle ekosustav. Od odjeće za mame, tatine hoodice do dječjih matching outfita, Shein je pogodio ono što roditelji najviše traže: instant gratifikaciju po niskoj cijeni.

Problem kod Sheina su kritike na račun etike proizvodnje, održivosti i radnih uvjeta. Ipak, istraživanje Harvard Business Reviewa pokazuje da 71 % roditelja iz urbanih sredina svjesno kupuje neodržive proizvode ako cijena i praktičnost odgovaraju njihovim potrebama. Ukratko, Shein zna da su roditelji spremni zatvoriti jedno oko kada kartica zatitra na 20 € umjesto 120 € i tu leži njegova dodatna atraktivnost.

Izvor: Pexels

Temu kao algoritamski manipulator

Ako je Amazon kralj, a Shein buntovnik, Temu je mjesto za hipnozu. Njegova snaga nije samo u niskim cijenama, već u gamificiranom shoppingu. Aplikacija vas tako pretvara u igrača: skupljate bodove, otključavate popuste, pobjeđujete sistem. Svaki roditelj koji se uhvati kako u 23 sata igra mini igru za popust na blender zna koliko je taj model opasan i moćan.

Prema podacima SensorTowera, Temu je u SAD-u skinut više puta od Instagrama i TikToka zajedno i to zato što nudi psihološku iluziju kontrole. Roditelji ne kupuju samo proizvod, već i iskustvo.

Izvor: Pexels

Psihologija roditeljskog shoppinga

Za roditelje, kupovina nije samo transakcija, ona je ventil, trenutak iluzije kontrole u kaotičnom danu i brzopotezni bijeg u svijet gdje je jedini izazov pronaći najbolji popust. 

Amazon je to nekoć znao igrati na kartu povjerenja i pouzdanosti, ali današnji roditelji sve češće traže nešto drugo: instant zadovoljstvo, low-cost opcije i osjećaj da negdje dobivaju više nego što gube. Upravo tu na scenu stupaju Shein i Temu, koji ne prodaju samo proizvode već i psihološki paket - osjećaj da smo kupili dovoljno da zacijelimo barem jednu roditeljsku krivnju. Platforme su postale digitalne kockarnice gdje je svaka notifikacija i svaki limited offer pažljivo tempiran da pogodi živac iscrpljenog roditelja.

Zato se javljaju:

Izvor: Pexels

Na pitanje s početka teksta, odgovor je neugodno jednostavan: nitko ne pobjeđuje osim algoritama. Amazon drži teren s pouzdanošću, Shein s modom i cijenama, Temu s adiktivnim iskustvom. A roditelji? Oni ostaju zarobljeni u priči gdje se svaka kupovina predstavlja kao ušteda, a zapravo se radi o sofisticiranom modelu iskorištavanja naše iscrpljenosti.

Zato je posebno važno naglasiti da nije važno tko će osvojiti roditelje, nego kako će roditelji pronaći način da ne budu osvojeni. I dok ćemo i dalje naručivati dječje igračke u ponoć i gadgete koji obećavaju spas u kuhinji, istina je da u ovoj igri pravog pobjednika nema. Osim, naravno, e-commerce titana koji znaju da je roditeljstvo najbolji business model ikad.

Izvor naslovne fotografije: Pexels

#ECOMMERCE #RODITELJSTVO #EKONOMIJA #TRENDOVI

Preporučeni sadržaj