Roditeljstvo u 2025. ne mjeri se samo količinom neprospavanih noći i brojem dječjih crteža na frižideru. Mjeri se i jednim drugim, puno tišim, ali podjednako važnim indikatorom: tko drži vaš browser otvoren na “Add to cart”. Ako ste mama ili tata, postoji velika šansa da ste između posla, kuhanja i pokušaja lova na 5 minuta za sebe, kliknuli na neku ponudu Sheina, Temua ili Amazona.
E-commerce danas ne predstavlja samo shopping. To je arena u kojoj se tri giganta (Amazon, Temu i Shein) bore za ono najvrjednije što imate: vašu pažnju, vaš novčanik i vašu roditeljsku krivnju. Jer, priznajmo, svaka kupovina igračaka koje dijete možda i neće koristiti ili kuhinjskog gadgeta koji obećava da će vam olakšati život, ima puno manje veze s racionalnim planiranjem, a puno više s emocionalnim rasterećenjem.

BNPL fenomen
Naizgled, radi se o praktičnom rješenju: dijete želi novu igračku, trebate blender jer je stari odustao nakon zadnjeg smoothieja ili ste u kasnoj noćnoj scroll rutini naletjeli na “posebnu ponudu” od čak 70 %. Kliknete, pomislite: “Ma platit ću kasnije, kad sjedne plaća.” I stvarno, na prvu djeluje kao čarolija modernog financijskog inženjeringa.
Ali BNPL (Buy Now, Pay Later) nije samo alat, nego i najnovije oružje u globalnim e-commerce ratovima. Amazon, Shein i Temu bore se za naklonost najveće i najranjivije skupine kupaca online: roditelja. A roditelji, pod stalnim pritiskom vremena, posla i dječjih potreba, postaju savršena meta. Jer dok brinete o tantrumu u trgovini ili deadlineu na poslu, teško da imate prostora kritički sagledati svaki klik.

Istraživanja pokazuju da BNPL sustavi dramatično mijenjaju način na koji donosimo odluke. Prema podacima Harvard Business Reviewa, ljudi koji kupuju kroz BNPL troše 20 do 40 % više nego što bi trošili da plaćaju odmah. Razlog je jednostavan: mozak ne registrira financijsku bol istim intenzitetom. Ako vam netko kaže da danas plaćate samo 5 eura za tenisice koje koštaju 100, vi ćete osjetiti zadovoljstvo kupnje, a ne težinu računa. Za roditelje, čije odluke o kupnji često uključuju i emocionalni sloj u smislu “moje dijete zaslužuje najbolje”, to je dvostruki udarac.
U toj dinamici krije se i širi društveni problem. Jer “kupi sad, plati kasnije” nije samo model plaćanja, nego je i način na koji e-commerce giganti kroje nove potrošačke navike. Dok Amazon igra na kartu povjerenja i praktičnosti, Shein bombardira ultra jeftinim cijenama, a Temu pretvara kupnju u igru nagrađivanja, roditelji ulaze u začarani krug gdje svaka kupnja djeluje opravdano, a svaka rata bezopasna. No, na kraju mjeseca ili kvartala, zbrajaju se ne samo troškovi, već i novi obrasci ponašanja koji oblikuju cijele generacije.

Amazon: stari kralj koji se bori zadržati krunu
Amazon je već godinama sinonim za sigurnu luku e-commercea, klikneš, naručiš, dobiješ sutra. No, roditelji više nisu impresionirani samo brzinom. Oni uz brzo žele i jeftino i jasno, a upravo tu Amazon počinje gubiti korak.
Kad se kućni budžet dijeli između vrtića, kredita i punog hladnjaka, brzina dostave prestaje biti luksuz koji opravdava cijenu. Amazon se, unatoč svojoj reputaciji, sve češće doživljava kao skuplja opcija u svijetu u kojem roditelji broje svaki euro. Ukratko, kralj još stoji, ali tron se trese.

Shein i brza moda
Shein je krenuo kao fast fashion platforma, ali je prerastao u lifestyle ekosustav. Od odjeće za mame, tatine hoodice do dječjih matching outfita, Shein je pogodio ono što roditelji najviše traže: instant gratifikaciju po niskoj cijeni.
Problem kod Sheina su kritike na račun etike proizvodnje, održivosti i radnih uvjeta. Ipak, istraživanje Harvard Business Reviewa pokazuje da 71 % roditelja iz urbanih sredina svjesno kupuje neodržive proizvode ako cijena i praktičnost odgovaraju njihovim potrebama. Ukratko, Shein zna da su roditelji spremni zatvoriti jedno oko kada kartica zatitra na 20 € umjesto 120 € i tu leži njegova dodatna atraktivnost.

Temu kao algoritamski manipulator
Ako je Amazon kralj, a Shein buntovnik, Temu je mjesto za hipnozu. Njegova snaga nije samo u niskim cijenama, već u gamificiranom shoppingu. Aplikacija vas tako pretvara u igrača: skupljate bodove, otključavate popuste, pobjeđujete sistem. Svaki roditelj koji se uhvati kako u 23 sata igra mini igru za popust na blender zna koliko je taj model opasan i moćan.
Prema podacima SensorTowera, Temu je u SAD-u skinut više puta od Instagrama i TikToka zajedno i to zato što nudi psihološku iluziju kontrole. Roditelji ne kupuju samo proizvod, već i iskustvo.

Psihologija roditeljskog shoppinga
Za roditelje, kupovina nije samo transakcija, ona je ventil, trenutak iluzije kontrole u kaotičnom danu i brzopotezni bijeg u svijet gdje je jedini izazov pronaći najbolji popust.
Amazon je to nekoć znao igrati na kartu povjerenja i pouzdanosti, ali današnji roditelji sve češće traže nešto drugo: instant zadovoljstvo, low-cost opcije i osjećaj da negdje dobivaju više nego što gube. Upravo tu na scenu stupaju Shein i Temu, koji ne prodaju samo proizvode već i psihološki paket - osjećaj da smo kupili dovoljno da zacijelimo barem jednu roditeljsku krivnju. Platforme su postale digitalne kockarnice gdje je svaka notifikacija i svaki limited offer pažljivo tempiran da pogodi živac iscrpljenog roditelja.
Zato se javljaju:
- Emocionalna krivnja - kupovina često kompenzira osjećaj da “nismo dovoljno prisutni”.
- Instant nagrada - e-commerce zadovoljava potrebu za dopaminom u svijetu iscrpljenosti.
- FOMO - flash popusti i limited offers posebno su dizajnirani za roditelje koji su stalno u multitaskingu i ne žele propustiti priliku.

Na pitanje s početka teksta, odgovor je neugodno jednostavan: nitko ne pobjeđuje osim algoritama. Amazon drži teren s pouzdanošću, Shein s modom i cijenama, Temu s adiktivnim iskustvom. A roditelji? Oni ostaju zarobljeni u priči gdje se svaka kupovina predstavlja kao ušteda, a zapravo se radi o sofisticiranom modelu iskorištavanja naše iscrpljenosti.
Zato je posebno važno naglasiti da nije važno tko će osvojiti roditelje, nego kako će roditelji pronaći način da ne budu osvojeni. I dok ćemo i dalje naručivati dječje igračke u ponoć i gadgete koji obećavaju spas u kuhinji, istina je da u ovoj igri pravog pobjednika nema. Osim, naravno, e-commerce titana koji znaju da je roditeljstvo najbolji business model ikad.
Izvor naslovne fotografije: Pexels