Pogreške su neizbježan dio svakog poslovnog puta. Bez obzira jeste li početnice ili iskusne poduzetnice, sigurno ćete naići na prepreke. Ključno je ne bojati se pogrešaka, već učiti iz njih kako bi svaki neuspjeh doveo do rasta i poboljšanja. Nitko vam ne može dati unaprijed raspisani scenarij vašeg poslovnog puta, kako bi se znale unaprijed pripremiti na sve. Greške su neizbježne, ali opet, dosta je bitno nešto o njima naučiti, ne ponavljati ih i uspjeti ih uspješno prevladati.
Ovo su neke od najčešćih grešaka koje redovito susrećemo u poslovanju. Ne garantiramo da će vam se baš one dogoditi, ali nema štete u tome da se unaprijed upoznate s potencijalnim preprekama.

Koje greške najčešće radimo u poslu?
Naravno, pogreške koje radimo nisu toliko univerzalne i ovise o tipu posla s kojim se bavimo, o našoj osobnosti, o ljudima s kojima surađujemo i o još sto različitih faktora. Ali ovo su neke na koje smo najčešće naišle + naravno, rješenja. Praktičnost nam je drugo ime.
Nedostatak dobrog poslovnog plana
Jedna od najčešćih grešaka u poslovanju je započinjanje bez jasnog plana. Mnogi poduzetnici kreću s odličnom idejom, ali ne razviju jasan smjer, što dovodi do konfuzije i propuštenih prilika.
Kako to izbjeći: Potrudite se napraviti dobro istražen poslovni plan koji uključuje vaše ciljeve, ciljano tržište, konkurenciju, financijske projekcije i strategije rasta. Redovito ažurirajte plan kako vaše poslovanje napreduje i uvijek na umu imajte svoj krajnji cilj. To podrazumijeva da ga od početka jako dobro i jasno definirate. Počeci su oni koji zahtijevaju puno promišljanja, nemojte preskakati korake od početka.

Zanemarivanje istraživanja tržišta
Mnogi poduzetnici pretpostavljaju da znaju što kupci žele, a da pritom ne provode odgovarajuće istraživanje tržišta. To može rezultirati proizvodima ili uslugama koji ne odgovaraju stvarnim potrebama kupaca.
Kako to izbjeći: Prije lansiranja proizvoda ili usluge provedite temeljito istraživanje. Koristite ankete, intervjue i analizu konkurencije kako biste bolje razumjeli potrebe i želje kupaca. Vaša ideja je jedno, ali realizacija, a i uspjeh same ideje ne ovisi isključivo o vama – tu sui oni vanjski faktori koje morate uzeti u obzir jer naposljetku, ne razvijate ideju sami za sebe, već za tržište.
Loše upravljanje financijama
Neodgovorno upravljanje financijama jedan je od vodećih razloga propasti mnogih poduzeća. Pretjerano trošenje, nevođenje evidencije o novčanom tijeku i loše planiranje proračuna mogu brzo dovesti do financijske nestabilnosti.
Kako to izbjeći: Vodite detaljnu financijsku evidenciju, surađujte s računovođom i postavite realan budžet. Uvijek imajte rezervni fond za nepredviđene troškove. Nemojte nakon prvog uspjeha odmah megalomanski trošiti i planirati. Idite polako i stabilno.
Pokušaj da sve napravite sami
Mnogi poduzetnici teško delegiraju zadatke, misleći da sve moraju obaviti sami. To često dovodi do iscrpljenosti i neučinkovitosti.Pogotovo ako se radi o nekoj vašoj ideji ili projektu koji baš smatrate svojim. Teško je pustiti nekoga “unutra” i vjerovati mu. Ali potrebno je jer ne možete sve sami. Nitko nije baš toliki multitasker.
Kako to izbjeći: Izgradite pouzdan tim i delegirajte zadatke kvalificiranim osobama. Vjerujte svojim zaposlenicima i po potrebi potražite pomoć mentora ili konzultanata. Okružite se sposobnim ljudima i ne trošite potrebnu energiju na micro managing. Vjerujte, bit će to na sveukupno zadovoljstvo svih.

Zanemarivanje povratnih informacija kupaca/publike
Ignoriranje mišljenja kupaca može biti velika pogreška. Ako ne obraćate pažnju na njihove potrebe i pritužbe, riskirate gubitak lojalnih kupaca. Činjenica da je vama nešto “vau” ne znači da je nepogrešivo i savršeno. Kao što sam već navela, tu je publika koju trebate pridobiti.
Kako to izbjeći: Aktivno tražite povratne informacije putem anketa, društvenih mreža i izravne komunikacije. Iskoristite te informacije za poboljšanje proizvoda i usluga. Kupcima će se svidjeti što ih uzimate u obzir i što ste uvijek spremni na napredak i prilagodbu njihovim potrebama. Naravno, da mjere do koje je vama to okej i poslovno smisleno.
Strah od rizika
Previše oprezno poslovanje može kočiti rast – čini se da dobra stara “tko ne riskira, ne profitira” stvarno drži vodu. Mnogi poduzetnici propuštaju nove prilike zbog straha od neuspjeha ili promjena.

Kako to izbjeći: Preuzimajte promišljene rizike analizom potencijalnih ishoda i pripremom planova za nepredviđene situacije. Učenje iz pogrešaka olakšat će buduće odluke. Nemojte skakati na glavu baš svaki put i na svaku priliku, ali nemojte ih ni odbijati zbog straha.
Loša komunikacija
Nedostatak jasne komunikacije može uzrokovati unutarnju konfuziju, propuštene prilike i narušene odnose s klijentima ili zaposlenicima. Otvorena i transparentna komunikacija možda se čini kao banalna pogreška, ali može dovesti do velikih problema.
Kako to izbjeći: Uspostavite jasne komunikacijske kanale unutar tima. Potaknite transparentnost i osigurajte da svi razumiju svoje uloge i odgovornosti. Uključite sve u komunikaciju i smanjite nepotrebne korake “prenošenja informacije” iliti, izbjegnite pokvareni telefon situaciju.

Zanemarivanje pravnih i regulatornih pitanja
Nepridržavanje zakonskih propisa može rezultirati visokim kaznama i pravnim problemima. Ljudi često traže neku sivu zonu, kako bi izbjegli oboje – i zakon i potencijalno kršenje istoga. Takve rizike izbjegnite. Znate da mi kažemo često da mijenjamo pravila igre. E, ali ne baš u svakoj situaciji, Nekad je najpametnije igrati strogo po pravilima.
Kako to izbjeći: Savjetujte se s pravnim stručnjacima kako biste osigurali usklađenost s poslovnim zakonima, licencama i ugovorima. Pratite industrijske regulative i ukratko – poslujte čisto i transparentno. Mirnije ćete spavati.
Neznanje o sljedećem koraku
Postoje trenuci kada ne znate što bi trebao biti vaš sljedeći potez. Ova nesigurnost može dovesti do stagnacije, propuštenih prilika, krivih odluka ili gubitka dijela publike ili korisnika/kupaca.
Kako to riješiti: Kada ste u dilemi, potražite savjet mentora, profesionalaca iz industrije ili poslovnih mreža (iskoristite networking). Razbijte problem na manje korake i donosite informirane odluke na temelju istraživanja i stručnih mišljenja. Uvijek imajte na umu da razmišljate barem jedan korak unaprijed.

Neprilagođavanje promjenama
Poslovno okruženje neprestano se mijenja, a neprilagođavanje može dovesti do zaostajanja za konkurencijom.
Kako to izbjeći: Pratite tržišne trendove, prihvatite inovacije i budite otvoreni za promjene. Fleksibilnost i prilagodljivost ključni su za dugoročni uspjeh.
Najvažnije je ne ponavljati iste pogreške
Pogreške u poslovanju su normalne, ali njihovo ponavljanje nije. Svaki neuspjeh je prilika za rast i usavršavanje strategija. Najuspješniji poduzetnici su oni koji uče iz svojih grešaka i stalno se poboljšavaju. Budite otvoreni za nove ideje, preuzmite odgovornost za svoje postupke i neprestano težite napretku. Nemojte se uljuljati u rutinu, gristi se zbog svake pa i najmanje greške, gubiti volju za radom i napretkom nakon jedne stvari koja možda ne ide po planu.
Poslovni svijet zahtjeva da ga pratite s oprezom, neprestano učeći i tražeći podršku kad je potrebna. Time se možete postupno učiti bolje snalaziti u poslovanju i izbjeći ponavljanje istih grešaka. Ključ uspjeha je prihvaćanje izazova, odgovorno donošenje odluka i stalna težnja prema poboljšanju.
Izvor naslovne fotografije: Pexels