Hani Hreljak je direktorica tvrtke Pisinium, obiteljskog poduzeća sa sjedištem u Pazinu, koje je specijalizirano za proizvodnju vrhunskih suhomesnatih proizvoda. Ono po čemu su posebno poznati je Istarski pršut koji nosi oznaku izvornosti EU.
S Hani smo popričali o poduzetništvu i svemu onome što je potrebno imati da bi bio dobar lider. Dotaknule smo se i održivosti, kao i izazova s kojima se susrela te kako se od sna o wellness industriji ipak odlučila za njegovanje obiteljske tradicije.
Jedva je čekamo čuti i sutra na konferenciji Poduzetnički mindset.
B: Jeste li odmalena znali da želite preuzeti obiteljski posao ili ste imali drugačije snove?
H: Preuzimanje i nastavak obiteljskog posla činilo se prirodnim, iako se nije očekivalo da ću to biti ja, već moja starija sestra. O tome se nikada nije posebno razgovaralo. Kao djevojčica, imala sam velike snove – sanjala sam o wellness carstvu za žene, što je u devedesetima bila gotovo futuristička ideja. Ipak, nastavak obiteljskog posla bio je logičan izbor jer sam od malih nogu bila dio priče koja me oblikovala.
S godinama sam shvatila da nije presudno čime se bavim, već užitak koji nalazim u stvaranju, kreiranju i razvoju
B: Pisinium je poznat po predanosti kvaliteti i tradiciji. Kako osiguravate očuvanje tih vrijednosti dok razvijate posao? S jedne strane tradicija i zanat, a s druge strane inovacija i suvremena tehnologija. Kako pronalazite pravi balans? Koristite li neke nove strategije inovacije?
H: Naša receptura je tradicionalna i ona je srce našeg poslovanja, dok su tehnologija, poslovni procesi i komunikacija s tržištem modernizirani. Ulaganje u inovacije i praćenje tržišnih trendova omogućava nam da uvijek budemo korak ispred. Iskustvo me naučilo da je važno testirati i eksperimentirati. Osluškujući tržište, bolje razumijemo što kupci prepoznaju pod našim brendom. Danas s više sigurnosti donosimo strateške odluke o smjeru rasta i razvoju.
B: S kojim ste izazovima suočeni kao žena na čelu obiteljskog posla u tradicionalno muškoj industriji i kako ste ih savladali?
H: Poduzetništvo ne poznaje spol i voljela bih da zajedno promijenimo perspektivu o ženama u biznisu. Ključ uspjeha su kompetencije i osobine lidera koji su jednako važni za muškarce i žene. U svom iskustvu nisam osjetila da mi je bilo teže jer sam žena. Posao uvijek zahtijeva rad, disciplinu i ambiciju.
Žene su često odgajane da budu skromnije i manje vidljive, što može ograničiti njihov potencijal. Važno je prepoznati i potaknuti vlastite sposobnosti
B: Vaš Istarski pršut ima i posebnu oznaku izvornosti na EU razini. Možete li nam pojasniti što to točno znači i kako vas razlikuje od drugih pršuta na tržištu?
H: Oznaka izvornosti potvrđuje da je naš Istarski pršut autentičan i proizveden prema strogo definiranim pravilima. Koristimo meso teških svinja uzgojenih u Hrvatskoj, čime osiguravamo vrhunsku kvalitetu. Naša jedinstvena receptura uključuje prirodne začine poput lovora, ružmarina, papra, češnjaka i soli, dok se pršut suši bez dimljenja. To ga čini posebnom delicijom koja zahtijeva predanost, ali donosi veliku radost kada naši kupci prepoznaju njegovu izvrsnost.
B: Lagano se krećete širiti i na svjetsko tržište. Koje vam je priznanje draže, ono domaće publike ili svjetsko?
H: Još uvijek smo na početku širenja na inozemno tržište, tako da je prerano govoriti o međunarodnim priznanjima. No, posebno zadovoljstvo donosi plasman vlastitih proizvoda i suradnja s domaćim partnerima. Strana priznanja doživljavamo kao dodatnu potvrdu da radimo dobar posao.
B: Prilagođavate li marketinški pristup prema novim publikama dok ih educirate o tradiciji?
H: Naša prva velika marketinška kampanja kreće 2025. i naglašavat će temeljne vrijednosti – tradicionalnu recepturu i prirodne proizvode bez nepotrebnih dodataka. Želimo prikazati okruženje u kojem naši proizvodi nastaju: otvoreno i poticajno, s fokusom na razvoj, tehnologiju i znanje. Ponosni smo na naš tim, u kojem se isprepliću iskustvo i energija mladih ljudi, što nas dodatno motivira.
B: Koje su strategije bile najučinkovitije u predstavljanju vaših proizvoda globalnim tržištima i kako se nosite s međunarodnom konkurencijom?
H: Eksperimentiranje s proizvodima i osluškivanje tržišta pokazali su se ključnima. Osim kvalitete, usmjerenost na prilagodbu specifičnim potrebama tržišta pomaže nam da se nosimo s međunarodnom konkurencijom.
B: Koju ulogu održivost ima u vašim planovima ekspanzije, posebno s obzirom na važnost tradicije i prirodnih metoda proizvodnje vaših proizvoda?
H: Održiva proizvodnja postala je imperativ. Pisinium je još 2020. investirao u ekološku ambalažu s manje plastike, postavši jedna od prvih tvrtki u Europi s takvim rješenjem. Također se trudimo smanjiti bacanje hrane, škarta i prekomjerne proizvodnje.
Naša filozofija je jasna: proizvod koji se ne prodaje ne treba stajati na polici. Održivo poslovanje ključno je za očuvanje resursa i smanjenje otpada
B: Koji su bili najteži izazovi u vođenju Pisiniuma, a kojih se trenutaka sjećate uz najveći gušt?
H: Najveći izazov bio je 2021., u jeku pandemije, kada sam preuzela upravljanje nakon odlaska člana uprave. No, to je ujedno bio i najljepši trenutak – kada sam okupila tim koji je ostao uz mene u najtežim trenucima. Zajedno smo nastavili graditi priču koja nas ispunjava ponosom. Ti ljudi su mi postali obitelj, a najveći gušt mi je vidjeti kvalitetu poslovanja i života koju smo stvorili.
B: Kako educirate svoje kupce o važnosti kvalitete i tradicije vaših proizvoda u odnosu na masovno proizvedene alternative?
H: Naš pristup temelji se na povjerenju i transparentnosti. Ono što radimo mora zadovoljiti nas same – proizvodi koje jedemo privatno i dajemo svojoj djeci. Aktivno slušamo povratne informacije i brzo reagiramo na potrebe kupaca. Kupci znaju da sam uključena u svaki korak, od razvoja proizvoda do plasmana, i to im ulijeva dodatno povjerenje.
B: Koji biste savjet dali drugim ženama koje teže liderskim ulogama u biznisu? Na što vas nitko nije upozorio, ali vi sada možete one žene koje će se tek ohrabriti za takve pozicije?
Ulažite u znanje, emocionalnu i socijalnu inteligenciju. Upoznajte svoje snage i slabosti i budite dosljedne sebi. Okružite se pozitivnim ljudima i uvijek budite podrška svom timu, čak i kada griješe. Budite blage prema sebi i iz grešaka učite. Pomozite drugim ženama i gradite autentičnu priču, birajući bitke koje možete dobiti. Samo odgovornost i dosljednost vode prema uspjehu.
B: Koji vam je najdraži Pisinium proizvod?
H: Ne mogu izdvojiti samo jedan! Obožavam burger od crne španjolske svinje, istarsku kobasicu s tartufima, pancetu i žlomprt. Posebno sam ponosna na naš ovogodišnji hit – pancetu s okusom tartufa.
Izvor naslovne fotografije: Hani Hreljak