MENU

Intervju s Ivom Sillom: “Obožavam osmišljavati zagonetke i povezivati ih s pričama o destinacijama”

Autor: Mamager Objavljeno: 19. prosinca 2024.

Razgovarali smo s Ivom Sillom, prvom certificiranom vodičicom i trenericom interpretacije u Hrvatskoj koja vodi najzanimljivije ture, a nama otkriva kako izgleda cijeli proces i daje nam odlične savjete za sve poduzetnike.

Autor: Mamager Objavljeno: 19. prosinca 2024.

Iva Silla je iskusna profesionalka kad su u pitanju kreativni turizam i interpretacija baštine. Kao osnivačica "Kazivačice", Iva je uspostavila snažnu prisutnost u turističkom sektoru kreiranjem tematskih tura koje ističu jedinstvene kulturno-povijesne narative Zagreba i šire. Njezini projekti, kao što su Secret Zagreb, Playful Croatia i Croatia Underrated, nude svježu perspektivu lokalne baštine, kombinirajući tradicionalno pripovijedanje s interaktivnim, igranim iskustvima

Ivina stručnost proteže se na stvaranje sadržaja, edukaciju i savjetovanje, što je čini cijenjenom osobom u tom području. Svojim radom nastavlja pridonositi razvoju kreativnog turizma, pomažući destinacijama da unaprijede svoju kulturnu ponudu i angažiraju posjetitelje na smislene načine.

Svoje poslovanje je nedavno odlučila proširiti za još jedan proizvod: samovodeće audio ture. Radi se o tematskim audio turama ili vodičima kroz Hrvatsku koje posjetitelju omogućavaju da vidi mjesta kojih se možda ne bi sjetio sam, a sve to uz strukturiranu podršku. 

Pobjednica programa za podršku poduzetnicima 

Zahvaljujući njenim inovativnim idejama, Iva je također jedna od deset dobitnika programa za podršku poduzetnicima Pokreni nešto svoje, koji organiziraju Philip Morris Zagreb  i ACT Grupa. U ovih osam godina kroz program je prošlo čak 58 hrvatskih poduzetnika od kojih su neki ostvarili i međunarodne uspjehe. Ove godine podrška za razvoj poslovanja ukupne je vrijednosti 90.000 eura, od čega će poduzetnici primiti 50.000 eura izravne financijske pomoći i 40.000 eura vrijednu mentorsku pomoć i podršku. Prošle godine ovaj je program za svaki uloženi euro u impact poduzetnike ostvario 3.97 eura društvene koristi.

S Ivom smo razgovarali kako bismo saznali više o Kazivačici, njenim inovativnim turističkim proizvodima, razvoju tura u digitalne proizvode i što sve ima još u planu, a osim toga, dala nam je i odlične savjete za sve sadašnje i buduće poduzetnike.

Izvor: Kazivačica

M: Reci nam za početak nešto o sebi te kako si došla na ideju pokretanja “Kazivačice”, što ona znači i čime se točno bavi? 

I: Glavna područja rada Kazivačice su kreativni turizam i interpretacija baštine. Autorica sam mnogih vođenih tura i interaktivnih vodiča. Pišem tekstove, scenarije za ture i na kraju ih i vodim. Osim toga sam i edukatorica i konzultantica iz tih istih područja. 

Još kao dijete sam bila nerd za čudnovato - obožavala sam čitati o fantastičnim pojavama, paranormalnom, mitologijama svijeta... U jednom trenutku sam počela otkrivati i domaće predaje i legende, a onda i neobične priče koje krije moj grad Zagreb pa sam odlučila podijeliti neke od tih priča s gostima kroz tematske razglede grada. Prvi proizvodi bili su dva obilaska Zagreba inspirirana mističnom stranom grada. U međuvremenu sam razvila još mnogo drugih tura, a postupno i neke nove projekte. Najljepše je što se ukazala prilika za niz maštovitih suradnji u kulturnom i turističkom sektoru te sada radim i na razvoju sadržaja i za druge destinacije. 

M: Kako si došla na ideju za razvoj projekata poput Secret Zagreb, Playful Croatia i Croatia Underrated? Reci nam nešto o njima, s kojim izazovima si se susrela tijekom razvoja tih projekata i kako si ih riješila?

I: Secret Zagreb je moja prva i najstarija beba i sad je u fazi digitalne transformacije. Pripremamo mobilnu aplikaciju Secret Zagreb App koja će uskoro biti dostupna za preuzimanje. Prije puno godina, vidjela sam priliku u razvoju mističnih turističkih obilazaka Zagreba. Što sam više bila u kontaktu s gostima, to sam bolje razumijevala njihove potrebe, što sam duže bila na tržištu, to sam više razumijevala trendove i mjene i tako sam dolazila do novih ideja. 

M: Tvoj stil pripovijedanja prilično je jedinstven, uključuje kostime i rekvizite. Kako si razvila ovaj pristup i kakav utjecaj ima na publiku?

I: Puno hvala na lijepim riječima, drago mi je što se tako doima. Čini mi se da me dvije osobine nekako definiraju u tom svijetu: znatiželjna sam i sklona enigmatici. Lako se začudim i iznenadim s detaljima pa onda kroz priču pokušavam podijeliti sva ta otkrića. Pronalazim uzorke na neočekivanim mjestima što doprinosi cjelovitosti priče. Super mi je što pitaš “kako si razvila ovaj pristup” jer je prava istina da nisam posebno talentirana za nastupe uživo, ali neprestano skupljam iskustvo, prolazim razne edukacije i tako malo pomalo unaprjeđujem svoje vještine.  

M: Kako otkrivaš tajne, istine i legende starog Zagreba? Možete li podijeliti neko posebno intrigantno otkriće? Također, uz mnoge legende o Zagrebu, koja ti je najdraža i zašto? 

I: Dosta čitam - to se podrazumijeva za svakog vodiča - i to svašta, od starih turističkih vodiča, novina, časopisa, do knjiga. Ono bitnije - imam mnogo prilika razmijeniti iskustva s osobama koje su na neki način povezane sa zagrebačkim turizmom i samim gostima koji mi često donesu osvježenje i nova saznanja. Koja mi je najdraža legenda? Volim legendu o Crnoj kraljici, toliko da mi je prvi logo bio Crna kraljica. I onu o zmaju ispod grada. 

M: Što te potaknulo da razviješ igrificirane ture? Kako je došlo do toga, što to točno znači i kako su ih ljudi prihvatili?

I: Imala sam sreću da sam se već počela profesionalno baviti kreativnim turizmom kad se u svijetu pojavio trend zaigranih istraživanja za posjetitelje, poput lova na blago, escape roomova i slično. Čest izbor poslovnih gostiju i obitelji, dvije niše koje rado dolaze i na Secret Zagreb ture. Odlučila sam isprobati kako bi bilo tako nešto staviti u ponudu i jednostavno modificirala neke postojeće ture, obogatila ih zagonetkama i zapažalicama. Upalilo je, mnogi biraju baš tako nešto kao zabavnu, a opet edukativnu aktivnost za vrijeme svog boravka u Zagrebu. 

Tko voli izazove, može isprobati besplatnu promotivnu igru Zagreb Ghosts & Dragons Quest.

Obožavam osmišljavati zagonetke i povezivati ih s pričama o destinacijama. Imam tu sreću da sam imala prilike surađivati s više destinacija na razradi igrificiranih istraživanja koja omogućuju ljudima da na zabavan način upoznaju neka mjesta. Primjerice, ako svratite u Bakar, u turističkom uredu zatražite besplatnu brošuru Zaigrani Bakar i ona će vas povesti u čak tri zaigrane pustolovine. Iznad Bakra uzdiže se stari grad Hreljin, a šumska staza do njega zabavit će vas Frankopanskom avanturom sa zagonetkama. U turističkom uredu u Ližnjanu možete preuzeti besplatne igrificirane brošure za upoznavanje ribarske baštine Ližnjana ili osebujne baštine obližnjeg Šišana, a u pripremi je i igrificirano istraživanje ostalih mjesta te općine. To su neka od zaigranih istraživanja kojima sam bila suradnica. 

M: Reci nam nešto o svom podcastu Croatia Underrated? Što te motiviralo da ga pokreneš, koje su teme i kakav je feedback?

I: Croatia Underrated je podcast koji je nastao tijekom pandemije kao način da održim kontakt s bivšim i budućim gostima u onim naizgled beznadnim trenucima. Teme su manje poznate priče, lokacije i općenito inspiracija za dubinsko upoznavanje Lijepe Naše. Okušavanje u novim vještinama poput audio montaže i pripreme priča za drugačiju formu mi je dalo nove ideje, a dobri komentari i čak nagrade ohrabrili su me da počnem ozbiljno raditi na samovodećim audio turama pod brendom Croatia Underrated. 

M: Što za tebe znači biti turistički vodič? Kako se pripremaš za svoje ture, imaš li određenu rutinu ili metodologiju? Postoje li neke zablude o poslu turističkog vodiča?

I: Mislim da me nitko dosad nije pitao ovako nešto. Sviđa mi se pitanje jer zaista postoje neke predrasude i stereotipi, i to ne samo među putnicima, već i među samim turističkim vodičima - kakvi su turistički vodiči, kakvi bi trebali biti, čak na koji način predstavljaju ili bi trebali predstavljati baštinu svojim gostima. Za mene je to kreativan i ispunjavajuć posao. Oslobodio me i dao mi milijun vještina i načina da se nosim sa svakakvim situacijama, a pritom mi dao i priliku za neku vrstu, usudila bih se reći, umjetničkog stvaranja. 

Ovisi od ture do ture kako ih pripremam. Mapiram potencijalne lokacije i priče koje se uz njih vežu, tražim poveznice između priča kako bi se priča uvezla. Uvijek imam pomalo poetsku motivaciju za kreiranje ture, a pokušavam pronaći luckaste činjenice i otvoriti komunikaciju s ljudima. Često pratim i metodologiju organizacije Interpret Europe za interpretaciju baštine jer sam trenerica te organizacije pa želim prakticirati ono što podučavam. 

M: Kao prvi certificirani vodič i trener interpretacije u Hrvatskoj, kako pristupaš svojoj ulozi edukatora u interpretaciji baštine? Po čemu se storytelling u turizmu razlikuje od storytellinga u marketingu i kako to dvoje balansirate u svom poslu?

I: Istina je da sam prva u Hrvatskoj položila tečaj za vodiče interpretatore, a onda i za trenere pri vodećoj europskoj organizaciji za interpretaciju baštine Interpret Europe i dosta sam aktivna trenerica vodiča i pisaca interpretatora. 

Interpretacija baštine se odnosi na pažljivu prezentaciju baštine koja gostima nudi viši smisao i dubinski ih povezuje s mjestima koja posjećuju. Iako se u nekim stvarima preklapa sa storytellingom i može koristiti pripovjedačke tehnike, to je zasebna grana koja može oplemeniti sva mjesta gdje se baština predstavlja posjetiteljima, poput muzeja, parkova prirode, turističkih lokaliteta... 

Interpretacija podrazumijeva interakciju, čak i kokreaciju, poziva goste na promatranje, razgovor, promišljanje. Osim suhoparnih činjenica, budi i različite emocije. Sve to doprinosi kreiranju smisaonih doživljaja koji pomažu gostima da razumiju vrijednost baštine, a time posredno doprinosi njenom očuvanju. Mislim da bi dobar trener ta počela uvijek trebao imati u vidu, a meni osobno u trenerskom radu mnogo znači velika praksa jer sam svakodnevno u direktnom kontaktu s gostima kao interpretacijski vodič. 

Izvor: Kazivačica

M: Jedna si od deset pobjednika programa za podršku poduzetnicima Pokreni nešto svoje Philip Morris Zagreb i ACT grupe gdje si dobila financijsku pomoć kao i mentorsku pomoć i podršku. Kako je to utjecalo na ovaj projekt tj. tvrtku, što ćeš sve zahvaljujući toj podršci moći poduzeti ili ostvariti?

I: Već sam prije spomenula da se lako oduševim... možete li onda misliti koliko sam se oduševila s ovako velikim uspjehom? Sama činjenica da su, među tolikim prijavama, prepoznali potencijal samovodećih tura koje razvijamo, ogroman je vjetar u leđa i znak da se isplati u njih ulagati vrijeme i financijska sredstva. U tome će pomoći i sredstva koja ćemo dobiti na kraju procesa, ali zasada ne razmišljam o tim sredstvima, već sam se radije prepustila mentorstvu i, u dogovoru s mentorima, radim korak po korak na razvoju proizvoda i poboljšanju načina poslovanja. 

Ovo nije prvi put da sam se pokušala prijaviti na Pokreni nešto svoje. Htjela bih svima preporučiti da prijave svoje projekte. Već sam proces prijave može biti koristan kao pomoć u autoanalizi projekata. Rezultati također mogu ukazati na nedostatke i jake strane projekta jer možete vidjeti bodove koje ste ostvarili po kategorijama. Na taj način mi je natječaj pomogao i proteklih godina, a ove godine sam baš bila osupnuta dobrim rezultatom, a to mi je dalo i određeno breme i odgovornost da se projekti dobro realiziraju i opravdaju vlastita očekivanja. 

Mentorski proces je zanimljiv i zahtjevan. Kroz proteklih nekoliko mjeseci došla sam do puno zaključaka, napravila mnogo malih koraka naprijed i promijenila toliko toga. Do kraja godine ću predstaviti nekoliko audio tura iz programa Secret Zagreb i nekoliko audio tura Hrvatskom iz programa Croatia Underrated i to će biti dobar start za daljnji razvoj do sljedeće turističke sezone. 

M: Imaš li kakav savjet za žene poduzetnice, koje žele pokrenuti nešto svoje ili su u procesu pokretanja, ali ne znaju gdje početi ili se bore s nekim preprekama? Jesi li se ti susrela s nekim preprekama i sama u početku i kako si ih riješila?

I: Postoje specifični izazovi s kojima se najčešće susreću baš žene, to je istina. S druge strane, mnogi natječaji nam daju koji bodić više, sve je više edukativnih programa i programa poduzetničke podrške za žene poduzetnice pa možemo pratiti i koristiti te prilike. 

Imala bih puno savjeta, ali evo nekoliko: pokušajte donekle odvojiti privatan i poslovni svijet. To je malim poduzetnicama jako teško. Lijepo je biti u prijateljskim odnosima sa suradnicima, ali imam osjećaj da je nama ženama teže presjeći kad treba na poslovnom planu ako smo se s nekime zbližile i da preosobno shvaćamo nesuglasice. Možda i previše dijelimo intimu kad steknemo povjerenje u nekoga pa smo s jedne strane ranjivije pred suradnicima, a s druge nekad donosimo (loše) poslovne odluke zbog empatije. Kažu da u svemu tome leže i naše prednosti, a meni se čini da treba naći balans u tome. 

Ako je vođenje kućanstva još uvijek samo vaš posao, pod hitno ga velikodušno podijelite sa svim ukućanima. Primijetila sam da u mnogim kućanstvima djeca apsolutno ništa ne rade, a u nekima “pomažu”. Ako je i kod vas takvo stanje, toplo preporučujem da im dodijelite njihove vlastite odgovornosti i obaveze.

Pripremi kakav-takav plan za krizne situacije. Svašta se može dogoditi - od kompjuterskog virusa i ukradenog mobitela da ozbiljnih zdravstvenih problema. Primjerice, brojne žene napuštaju poduzetništvo kad im obole članovi obitelji. Hoćete li vi biti spremni za retrogradni Merkur? Ako ste same, što ćete napraviti da svi partneri budu na vrijeme upoznati s poteškoćama koje će zadesiti sve projekte? Ne treba razmišljati katastrofično, jer bez prihvaćanja određenog rizika i malo vjere u sebe nikada ne biste ni postale poduzetnice, ali jednostavni plan za krizne situacije spasit će vam profesionalni obraz.

Od ranih početaka radite na načinima kako doći do pasivnog prihoda, pogotovo ako ste u sektoru usluga. 

Vjerujem i da bismo, kad god je moguće, trebali sudjelovati u ekonomskom krugu i kao investitori, a ne samo dio ponude, poštujući i podržavajući drugog poduzetnika angažmanom ili barem preporukom. 

Izvor: Kazivačica

M: Imaš li kakve nove ideje, planove ili projekte na kojima radiš koje želiš podijeliti s nama?

I: Trenutno sam najokupiranija razvojem sadržaja za audio ture Secret Zagreb i Croatia Underrated te popratna tiskana izdanja i na tome ćemo intenzivno raditi do daljnjega. 

U listopadu ćemo predstaviti ilustriranu mapu Mysterious Zagreb koja će vas povesti u istraživanje tajanstvenih zagrebačkih kutaka - nije li to savršena aktivnost za maglovite jesenske večeri?

Ovog listopada sudjelujem i u programu Mjeseca hrvatske knjige kao jedna od vodičica-pripovjedačica bajkovite šetnje pa je to i prilika da vas sve pozovem na druženje uživo.

Ovaj sadržaj nastao je u suradnji s Philip Morris Zagreb.

Izvor naslovne fotografije: Kazivačica

#VODIČ #PODUZETNIŠTVO #BUSINESS #ŽENEUBUSINESSU #INTERVJU #MAMAGERINTERVJU #IVA SILLA

Preporučeni sadržaj