Dok je demokratični sustav vođenja gradova i javnih institucija vrlo popularan u svijetu, kod nas je još uvijek donekle nerazvijen (imamo samo 9 gradova u RH koji uistinu uključuju građane u odlučivanje).
Kako bi pomogli u toj promjeni, tvrtka Open Mosaic prva je u podršci gradovima i organizacijama u osmišljavanju inovativnih procesa demokratskog upravljanja.
S raznolikim iskustvom u javnom, privatnom i civilnom sektoru, interdisciplinarni pristup Open Mosaica omogućio im je uspješnu implementaciju participativnog proračuna i drugih demokratskih praksi u različitim regijama. Njihov rad posebno je ključan u osnaživanju zajednica i osiguravanju da građani imaju aktivnu ulogu u oblikovanju javnih politika i raspodjeli resursa.
Razgovarali smo s Melinom Mohorić iz Open Mosaica koja je podijelila svoja iskustva i motivaciju iza svog rada, uspjehe i buduće planove, ističući važnost participativnog upravljanja u poticanju transparentnog, učinkovitog i odgovornog upravljanja.
Pobjednica programa za podršku poduzetnicima
Tvrtka Open Mosaic je također jedna od deset dobitnika programa za podršku poduzetnicima Pokreni nešto svoje, koji organiziraju Philip Morris Zagreb i ACT Grupa. U ovih osam godina kroz program je prošlo čak 58 hrvatskih poduzetnika od kojih su neki ostvarili i međunarodne uspjehe. Ove godine podrška za razvoj poslovanja ukupne je vrijednosti 90.000 eura, od čega će poduzetnici primiti 50.000 eura izravne financijske pomoći i 40.000 eura vrijednu mentorsku pomoć i podršku. Prošle godine ovaj je program za svaki uloženi euro u impact poduzetnike ostvario 3.97 eura društvene koristi.
M: Open Mosaic podržava gradove i organizacije u osmišljavanju inovativnih procesa demokratskog upravljanja. Kako ste prepoznali potrebu za takvim uslugama u našoj regiji?
M: Open Mosaic je prvenstveno usmjeren na pružanje podrške gradovima i organizacijama u pripremi i provedbi participativnih procesa donošenja odluka, što podrazumijeva strukturirane procese uključivanja članova neke zajednice u odlučivanje o javnim politikama, raspodjeli financijskih sredstava i drugih resursa, strateškim prioritetima razvoja i slično.
Članovi našeg tima imaju višegodišnje iskustvo u pripremi i provedbi prekograničnih projekata financiranih sredstvima Europske unije ili međunarodnih organizacija, zbog čega smo imali priliku surađivati s različitim organizacijama i gradovima diljem svijeta.
Inspirirani uspješnim primjerima na europskoj i svjetskoj razini, zaključili smo kako je i gradovima u našoj regiji potrebna podrška u razvoju i provedbi inovativnih demokratskih praksi, koje će nadopunjavati predstavničku demokraciju, ojačati odgovornost i angažman građana te javno upravljanje učiniti odgovornijim, transparentnijim i učinkovitijim, doprinoseći boljim odlukama za život građana i zajednice.
M: Možete li pobliže objasniti interdisciplinarni pristup koji koristite za stvaranje dodane vrijednosti u društvu? Kako različite vještine vašeg tima doprinose uspjehu vaših projekata?
M: Članovi našeg tima imaju iskustvo rada u javnom, privatnom i civilnom sektoru, stoga izvrsno razumiju potrebe i način funkcioniranja svakog od navedenih sektora, što nam ujedno olakšava umrežavanje i suradnju predstavnika relevantnih sektora, ovisno o tipu projekta.
Istražujemo, provodimo i dobro poznajemo participativne procese upravljanja te imamo iskustvo mentoriranja europskih i hrvatskih gradova u pripremi, provedbi i evaluaciji procesa participativnog budžetiranja. Kroz train-the-trainer programe, prenosimo znanja internim timovima klijenata radi jačanja vlastitih kapaciteta za provedbu participativnih programa. Podržavamo gradove i organizacije u provedbi procesa dobrog upravljanja, kroz Leadership Academy program Vijeća Europe, kao certificirani treneri.
Ujedno pratimo gradove u projektima održivog urbanog razvoja kao vodeći stručnjaci EU programa URBACT koji počiva na participativnom radu više-dioničkih lokalnih grupa.
Na lokalnim razinama, imamo iskustvo provedbe participativnih procesa donošenja odluka i među djecom osnovnoškolskog uzrasta. Zahvaljujući poznavanju financijskih instrumenata Europske unije, kao i međunarodnih grant organizacija, našim klijentima nudimo praćenje poziva, pripremu prijava i provedbu projekata sufinanciranih različitim izvorima financiranja.
M: Spominjete rad s EU fondovima i međunarodnim organizacijama. Kako vam vaše iskustvo s tim resursima pomaže u podršci malim i srednjim gradovima u njihovu razvoju?
M: Gradovima pružamo podršku u vidu praćenja poziva namijenjenih jedinicama lokalne samouprave na temu dobrog upravljanja i održivog urbanog razvoja, povezivanja gradova i izgradnje međunarodnog partnerstva, pripreme projektne prijave, praćenja gradova u provedbi projekata, evaluaciji te izvještavanju prema nadležnim tijelima.
Kroz već spomenuti program Vijeća Europe – Leadership Academy Program – podržavamo gradove kroz trening namijenjen gradonačelnicima i predstavnicima lokalne vlasti, s ciljem jačanja znanja i vještina za dobro upravljanje, koje počiva na otvorenoj i transparentnoj vlasti, participaciji, poštenim izborima, odgovornosti, efektivnom i efikasnom upravljanju, vladavini prava, etičnosti, kompetencijama, inovacijama i spremnosti za promjenu, održivosti, razboritom financijskom upravljanju, poštivanju i zaštiti ljudskih prava, kulturnoj raznolikosti, i društvenoj koheziji.
Open Mosaic je član organizacije People Powered - globalne mreže za participativnu demokraciju, u sklopu koje nudimo mentorske i akceleratorske programe gradovima i organizacijama koje trebaju informacije ili podršku u provedbi participativnih procesa.
M: Participativno upravljanje središnji je dio filozofije vašeg poslovanja. Zašto vjerujete da je ovaj pristup vitalan za gradove i organizacije te kako koristi vašim klijentima?
M: Participativni procesi upravljanja gradovima i organizacijama omogućuju uspješnije obavljanje svoje funkcije, u skladu s potrebama i očekivanjima građana, djelatnika i/ili korisnika. Poslovanje time postaje transparentnije, učinkovitije, odgovornije i legitimnije, posebice iz perspektive nositelja javne vlasti, u prvom redu jedinica lokalne samouprave.
Prema istraživanjima, participativni procesi upravljanja gradovima unaprjeđuju uspješnost fiskalne politike, smanjuju razinu korupcije, potiču građane na izbjegavanje ilegalnog rada jer građani vjeruju da vlast radi u njihovu korist pa gradovi posljedično generiraju veće prihode od poreza, javna vlast dobiva uvid u lokalne prioritete, inovativne ideje građana vode učinkovitijem trošenju novca, jača uključivost marginaliziranih članova zajednice i građanska participacija generalno (čak i odaziv na redovnim izborima), kao i društvena pravednost.
U kontekstu globalne krize demokracije, nužno je primijeniti inovativne demokratske prakse koje će uključiti građane u stvaranje javnih politika te izmaknuti donošenje odluka iz ureda političkih aktera u javne prostore, što jača transparentnost upravljanja, informira građane o građanskim pravima i obvezama te o odgovornosti koju vlast ima. Posljedično jača građansko povjerenje prema sustavu javne vlasti, kao i kvalitetu života unutar zajednica.
M: Jedna od usluga koje Open Mosaic nudi je priprema i provedba procesa participativnog budžetiranja. Kako ovaj model funkcionira i koje su koristi za gradove i općine?
M: Participativno budžetiranje (PB) je alat koji koriste gradovi koji žele svoje građane uključiti u donošenje odluka o načinu raspodjele dijela javnog novca. Ovaj proces građanima omogućuje da na strukturiran način predlažu projektne ideje, raspravljaju o njima te u konačnici glasovanjem odabiru prijedloge koji će biti izravno uvršteni u lokalni proračun te posljedično i realizirani.
Osnovni model uključuje nekoliko faza:
- Priprema procesa i materijala, komunikacijske kampanje te edukacija tima za provedbu
- Održavanje radionica s građanima radi prikupljanja projektnih prijedloga
- Tehnička ocjena izvodljivosti projektnih prijedloga u skladu s prethodno definiranim kriterijima prihvatljivosti
- Završna faza glasovanja
- Uvrštenje odabranih projekata u lokalni proračun te njihova realizacija
- Evaluacija procesa i formiranje preporuka za buduće cikluse.
Uspješna implementacija ovakvog procesa zahtijeva prilagodbu modela lokalnim kontekstu i potrebama, osposobljavanje tima za provedbu te redovnu i transparentnu komunikaciju između relevantnih dionika – predstavnika vlasti, civilnog sektora i građana.
Redovna implementacija PB-a osnažuje predstavničku demokraciju, doprinosi učinkovitijem upravljanju, jačanju odnosa povjerenja između građana i nositelja vlasti, jača kompetencije odgovornih i aktivnih građana te dugoročno doprinosi boljitku cijele zajednice.
M: Postoje li još neke metode participativnog upravljanja koje biste željeli istaknuti, osim participativnog budžetiranja?
M: Participativno upravljanje je širok pojam te pored redovnih izbora, može uključivati čitav niz procesa koji na različite načine i s različitim ciljem uključuju građane u donošenje odluka. Osim participativnog budžetiranja, istaknula bih vijeće građana, referendum, fokus grupe, legislativno kazalište, i slično.
Vijeće građana je vrlo zanimljiva i korisna metoda koju je u Hrvatskoj dosad primijenio samo Grad Rijeka, a podrazumijeva okupljanje nasumično odabranog reprezentativnog uzorka građana koji raspravljaju na određenu, lokalno relevantnu temu te formuliraju preporuke koje se upućuju gradskoj vlasti na razmatranje i usvajanje. Fazi rasprave prethodi edukacija i komunikacija sa stručnjacima na odabranu temu kako bi građani stekli potrebna znanja i kompetencije za formuliranje što boljih preporuka.
Svaki od prethodno navedenih procesa ima svoje specifičnosti koje je potrebno prilagoditi lokalnim okolnostima. Potrebno je predvidjeti vrijeme za edukaciju i osposobljavanje tima za provedbu, za razradu modela koji najbolje odgovara potrebama određene zajednice te vrijeme za provedbu i evaluaciju samog procesa, uz kontinuiranu komunikaciju i promotivne aktivnosti radi informiranja, educiranja i privlačenja građana na sudjelovanje.
M: Koje ste inovativne demokratske prakse imali priliku primijeniti u gradovima i kakve ste povratne informacije dobili od građana i uključenih članova javne uprave?
M: Dosad smo se primarno fokusirali na pripremu i provedbu procesa participativnog budžetiranja, na edukaciju i jačanje kompetencija javnih službenika i nositelja vlasti za provedbu PB-a te na koordinaciju lokalnih višedioničkih grupa, čiji članovi zajedno rade na razvoju i provedbi lokalnih politika. Poznajemo i metodu Vijeća građana, koju bismo voljeli popularizirati u RH te pružiti podršku hrvatskim gradovima u njenoj primjeni, kroz suradnju s europskim gradovima koji nam služe kao primjeri dobre prakse te međunarodnim stručnjacima za ovaj proces.
Prema dosadašnjem iskustvu, građani i predstavnici javne uprave vrlo pozitivno ocjenjuju mogućnost sudjelovanja u participativnim procesima. U počecima procesa obično postoji određena razina građanskog skepticizma zbog općeg nepovjerenja prema institucijama i sustavu vlasti, no ako je proces transparentno i uspješno proveden te rezultati građanskih odluka vidljivi, građani postaju povjerljivi i zadovoljni što ih se izravno pita o potrebama zajednice. Predstavnici javne uprave procese smatraju korisnima jer dobivaju uvid u potrebe i želje građana. Često bivaju iznenađeni zanimljivim prijedlozima te informacijama o manjim komunalnim problemima kojih nisu niti bili svjesni.
M: Kojim se temama i pitanjima gradovi bave kada primjenjuju inovativne participativne procese donošenja odluka?
M: Društvene teme ili pitanja o kojima će se raspravljati ili odlučivati na participativan način, uvelike ovise o prioritetima i potrebama zajednice, kao i o odabranoj vrsti participativnog procesa.
Kroz prve cikluse participativnog budžetiranja, tema su najčešće manji komunalni projekti, a kasniji ciklusi PB-a mogu biti tematski specifični, kada se prikupljaju projektni prijedlozi građana na određenu temu, primjerice potrebe mladih, potrebe u kulturi, sportu, urbano uređenje i slično.
Procesi poput Vijeća građana, koji okupljaju reprezentativan uzorak građana, koji predstavlja „grad u malom“, izvrstan su alat za deliberaciju i kreiranje preporuka na kontroverzne ili problematične teme lokalne sredine. Teme mogu biti zadane od strane nositelja vlasti, a mogu biti dane na izbor građanima i široj grupi dionika (civilno društvo, privatni sektor, javni sektor). Čak i teme koje u konačnici nisu izabrane, ali su ih građani istaknuli kao relevantne, ukazuju na probleme kojima se lokalna vlast treba posvetiti. Neke od tema kojima se gradovi bave kroz proces Vijeća građana su klimatske promjene, bioraznolikost, zaštita okoliša, rodna ravnopravnost, ili unaprjeđenje sustava mjesne samouprave, što je bila tema prvog hrvatskog Vijeća građana, održanog u gradu Rijeci.
M: Osim pripreme i provedbe participativnih demokratskih procesa, pružate klijentima i usluge poput strateškog planiranja. Kako ocjenjujete potrebe i planove svojih klijenata te kojim metodama razvijate dinamičke scenarije njihovog budućeg razvoja?
M: Strateško planiranje jedna je od srodnih usluga koje nudimo našim klijentima, u sklopu koje također primjenjujemo participativni pristup, kroz organizaciju radionica, fokus grupa, upitnika, intervjua, javnih tribina, zahvaljujući kojima relevantni dionici mogu pronaći odgovarajući kanal za aktivno sudjelovanje.
Na taj način dobivaju osjećaj vlasništva nad strateškim planom, stoga su više posvećeni i njegovoj implementaciji. Sam proces provodimo kroz nekoliko faza, uključujući analizu stanja i poslovnog okruženja, definiranje vrijednosti organizacije, misije i vizije poslovanja, zatim strateških smjernica, ciljeva, aktivnosti i očekivanih rezultata. Strateški plan upotpunjujemo i operativnim planom djelovanja, u okviru raspoloživih financijskih resursa.
M: Open Mosaic stavlja snažan naglasak na održive i društveno odgovorne poslovne prakse. Možete li objasniti na koji način svojim projektima doprinosite društvenoj odgovornosti?
M: Potičući i osposobljavajući organizacije i gradove za primjenu procesa participativne demokracije adresiramo različite probleme koji utječu na kvalitetu života neke zajednice, ističemo važnost otvorenog i transparentnog upravljanja te stvaramo kanale koji članovima neke zajednice omogućavaju utjecaj na procese donošenja odluka.
Pritom radimo na ravnoteži moći između interesnih skupina i "običnih" građana iz različitih sredina, s različitim životnim iskustvima i potrebama.
Otvarajući prostor diskusije i odlučivanja, gradimo zajednice povjerenja, čiji članovi zajedničkim naporima daju bolji uvid u stvarne potrebe zajednice, posebice kad se radi o pitanjima koja uključuju etičke i moralne dileme. Postajući moćni dionici procesa odlučivanja, građani razvijaju osjećaj pripadnosti te postaju odgovorniji i kompetentniji sudionici neke zajednice. Također, potičemo gradove na implementaciju ovih procesa i u školama, kako bi učenike pripremili za buduću ulogu aktivnih i odgovornih građana.
M: Open Mosaic je jedan od deset pobjednika programa za podršku poduzetnicima Pokreni nešto svoje Philip Morris Zagreb i ACT grupe gdje ste dobili financijsku pomoć, kao i mentorsku pomoć i podršku. Kako je to utjecalo na vaše poslovanje, što ćete sve zahvaljujući toj podršci moći poduzeti ili ostvariti?
M: “Pokreni nešto svoje” je vrijedan program podrške koji će nam pomoći bolje strukturirati naše interne poslovne procese, kao i unaprijediti odnos s potencijalnim kupcima i korisnicima.
Zahvaljujući ovom programu imamo priliku intenzivnije promovirati naše usluge te se povezati s brojnim gradovima na području RH, kao i s drugim društveno odgovornim poduzetnicima, iz čega će se, vjerujemo, razviti prilike za uspješnu buduću suradnju.
M: Gledajući unaprijed, koji su vaši budući planovi za Mosaic? Postoje li novi projekti ili područja fokusa zbog kojih ste posebno uzbuđeni i kako vidite razvoj Mosaica u nadolazećim godinama?
M: Misija Mosaica jest jačanje participativne i deliberativne demokracije na području Hrvatske i naše regije. Veselimo se svim budućim suradnjama s gradovima koji odluče implementirati inovativne demokratske prakse, kako za građane općenito, tako i za specifične skupine poput mladih i djece.
Nastavit ćemo naš angažman i na međunarodnoj razini, gdje u partnerstvu s europskim organizacijama i gradovima pripremamo projekte iz područja participacije djece osnovnoškolskog uzrasta, podržavamo organizaciju europskih vijeća građana te obnašamo ulogu regionalnog koordinatora za Istočnu Europu u projektu jačanja deliberacije na području globalnog juga.
Sadržaj je nastao u suradnji s kompanijom Philip Morris Zagreb.
Izvor naslovne fotografije: Open Mosaic