Intervju sa Suzanom Jovanović: "Živimo u vremenu u kojem društvene mreže promoviraju “vidljivi” altruizam, ali to ipak ne umanjuje autentičnost onih djela koja ostaju neprimijećena"
O posebnim izazovima marketinga u polju zdravstva, o važnosti koju autentičnost i transparentnost imaju u komunikaciji i o tome što za nju znači altruizam i humanitarni rad, pričali smo sa Suzanom Jovanović, voditeljicom marketinga Specijalne bolnice Sv. Katarina.
Kada radiš u komunikaciji, moraš biti svjestan koliko tvoj rad utječe na ljude koji primaju tvoju poruku, što ona za njih znači i kako im može pomoći, pogotovo ako se radi o komunikaciji u zdravstvu. Suzana je toga itekako svjesna i upravo ta važnost koju njezin posao ima za živote pacijenata Specijalne bolnice Sv. Katarina, motivira ju za daljnji razvoj i cjeloživotno učenje. Povrh toga, Suzana je velika humanitarka što ju samo čini još boljom u poslu koji radi, dajući se u njega u potpunosti, čak i van radnog vremena.
B: Što te inicijalno inspiriralo da kreneš u karijeru u marketingu, posebno u zdravstvenom sektoru? I jesi li ikada pomislila da si trebala izabrati neku drugačiju karijeru?
S: Ulazak u svijet marketinga bio je vođen osobnom strašću prema komunikaciji i željom da pronađem način kako kreativno povezati ljude s informacijama koje su im važne. Tijekom obrazovanja, prakse i rada u komunikacijskoj industriji, sve više sam se usmjeravala prema specifičnim nišama gdje komunikacija može donijeti istinsku promjenu, a zdravstveni sektor me posebno privukao zbog svoje složenosti i utjecaja na živote ljudi te duboke povezanosti s pojmom humanosti. Kroz profesionalno iskustvo, počela sam se sve više usmjeravati prema zdravstvenom sektoru u kojem je marketing specifičan i složen. Zahtjeva kreativnost te veliku odgovornost i empatiju jer informacije koje dijelimo često direktno utječu na nečije zdravlje i odluke. To je područje gdje nije dovoljno samo oglašavati, morate razumjeti potrebe pacijenata, izazove s kojima se suočavaju i pružiti sadržaj koji pomaže i educira. Upravo ta mogućnost da radim nešto što ima stvarni utjecaj na živote ljudi inspirira me i danas. Nikad nisam požalila što sam odabrala ovu karijeru. Izazovi i prilike u zdravstvenom marketingu su ono što me motivira da se stalno razvijam i doprinosim tome da ključne informacije o zdravlju i mogućnostima liječenja dopru do svakoga kome su potrebne. Važno je voljeti ovaj posao.
B: Je li istina da posao PR-ovca i marketingaša nikada ne staje i da je tvoje radno vrijeme – uvijek?
S: Apsolutno, posao PR-ovaca i marketingaša često uključuje nepredvidive situacije i zahtjeva stalnu dostupnost. Bilo da se radi o kriznoj situaciji, iznenadnom medijskom upitu ili prilagodbi kampanje u posljednjem trenutku, morate biti spremni reagirati. Osobito u zdravstvenom sektoru, gdje se informacije i vijesti mogu brzo mijenjati i zahtijevaju trenutačnu reakciju. Kroz svoju karijeru, naučila sam kako balansirati između profesionalnog i privatnog života, no definitivno treba biti spreman na to da posao često izlazi iz okvira uobičajenog radnog vremena. Kada upisuješ fakultet ili započinješ karijeru u ovom području, već od početka znaš što te očekuje. Ja sam bila svjesna zahtjeva ove profesije još pri upisu na fakultet, kao i što će to značiti kasnije u mojem profesionalnom životu.
Radno vrijeme nije uvijek standardno, no vrlo dobra organizacija ključna je za uspjeh.Planiranje, razmišljanje o potencijalnim situacijama koje se mogu dogoditi i fleksibilnost u prilagodbi su od iznimne važnosti kako bi se posao obavljao kvalitetno i bez stresa.
B: Poznata si po svom humanitarnom angažmanu koji je krenuo još za vrijeme fakulteta; što te pokreće da se u tolikoj mjeri posvetiš ovom području?
S: Oduvijek sam voljela biti uključena i pomagati u brojnim humanitarnim aktivnostima, no značajnije sam se počela baviti humanitarnim radom za vrijeme fakulteta, kada sam pokrenula nekoliko vlastitih inicijativa i studentsku organizaciju. Kroz taj rad uspjela sam motivirati kolege i zajednicu da se aktivno uključe, a upravo me taj osjećaj pozitivnog utjecaja na živote drugih dodatno potaknuo da se nastavim angažirati. Ono što me pokreće jest spoznaja da čak i male geste – topla riječ, lijep čin – mogu uljepšati nečiji dan, a ponekad i donijeti prijeko potrebnu nadu. Radila sam s djecom bez odgovarajuće roditeljske skrbi, sudjelovala u projektima za onkološke pacijente, inicijativama za pomoć poplavljenim područjima i obiteljima slabijeg imovinskog stanja, beskućnicima te u akcijama poput suradnje sa Zakladom Ana Rukavina, itd. Svaki od tih trenutaka podsjeća me koliko je malo potrebno da nekome promijenimo dan ili čak život na bolje. Upravo ta mogućnost da svojim angažmanom unesem svjetlo u teške situacije najveća mi je motivacija za nastavak humanitarnog rada.
B: Kao velika humanitarka, što bi ti rekla, postoji li pravi, istinski altruizam u ljudima danas? Odnosno, postoji li on uopće?
S: Vjerujem da istinski altruizam postoji, iako se možda ponekad gubi u svijetu koji je brz,konkurentan i često fokusiran na materijalne vrijednosti. Susrela sam se s brojnim primjerima gdje su ljudi činili istinski dobra djela bez ikakve želje za priznanjem, samo iz čiste želje da pomognu. Iako živimo u vremenu gdje društvene mreže često promoviraju “vidljivi” altruizam, to ne umanjuje autentičnost onih djela koja ostaju neprimijećena. Altruizam je, po meni, dio ljudske prirode, samo ga ponekad treba potaknuti ili omogućiti da izađe na površinu kroz prave inicijative i inspiraciju.
B: Koji su specifični izazovi marketinga u zdravstvenoj industriji i kako im pristupaš?
S: Marketing u zdravstvu nosi niz specifičnih izazova, a svaki od njih zahtijeva pažljiv, odgovoran i dinamičan pristup. Prvi i najvažniji izazov je etičnost. Ključno je predstaviti informacije koje su točne, jasno objašnjene i ne izazivaju nepotrebne strahove ili lažnu nadu. Naša komunikacija mora biti precizna, ali istovremeno i osjetljiva, usklađena sa strogim regulativama i vođena principima humanosti.
Drugi važan izazov je prepoznavanje da smo mi, kao stručnjaci za komunikaciju, ključni posrednici koji pomažu pacijentima, njihovim obiteljima i širem društvu u donošenju važnih odluka o zdravlju. Zdravstveni marketing uz informiranje ima za cilj utjecati na svijest i poticati prevenciju.
Na primjer, kod karcinoma dojke, rano otkrivanje može značiti preko 90 % šanse za izlječenje. Naša je odgovornost oblikovati poruke koje jasno i učinkovito prenose koliko je važna prevencija, redovni pregledi i pravovremeno djelovanje.
Dinamičnost ovog sektora ogleda se u stalnim inovacijama, napretku u medicini i promjenama u potrebama i očekivanjima pacijenata. To zahtijeva neprestano učenje, prilagođavanje i blisku suradnju sa stručnjacima kako bi marketinške kampanje bile relevantne, pouzdane i empatične.
Pristupam ovim izazovima kroz kontinuirano usavršavanje, pažljivo slušanje povratnih informacija pacijenata i zajednice te analizu uspješnosti prethodnih kampanja.
Zdravstveni marketing ima dublju svrhu od same promocije. To je prije svega moćan alat za edukaciju i podršku koji može spasiti živote.
B: Misliš li da ljudi danas sve manje vjeruju u reklame i marketing i kako se to odražava na tvoju poziciju voditeljice marketinga u klinici?
S: Primjećuje se rastući skepticizam prema određenim marketinškim tehnikama. Mnogi potrošači su postali svjesniji trikova i strategija koje se koriste u oglašavanju pa je autentičnost postala ključna. U mojoj ulozi, to znači da naglasak stavljam na stvaranje sadržaja koji je koristan, edukativan i vrijedan povjerenja. Jedan od glavnih alata u tome je storytelling – pričanje pravih priča o iskustvima pacijenata, liječnika i osoblja.
Transparentnost i iskrenost pomažu u izgradnji povjerenja i osiguravaju da marketinške kampanje nisu isključivo promotivne već edukativne i zanimljive korisnicima. Na primjer, Specijalna bolnica Sv. Katrina postala je prva bolnica u Hrvatskoj koja je pokrenula svoj službeni (aktivan) TikTok profil. Ovu mrežu prepoznali smo kao sjajnu platforma za podizanje svijesti o zdravstvenim uslugama i prevenciji među mladima. U vrlo kratkom periodu dosegli smo odlične rezultate i to zaslužujući autentičnosti sadržaja koji stvaramo.
B: Ovo možda i nije tako dobro znana činjenica o tebi, ali poznaješ i družiš se s ikonom hrvatske glazbene scene, Josipom Lisac. Kako ste se uopće upoznale i osjećaš li da je i to prijateljstvo nekako utjecalo na tebe, u poslovnom ili privatnom smislu?
S: Josipu poznajem niz godina, a naš odnos je temeljen na povjerenju i uzajamnom poštovanju, vrijednostima koje su mi izrazito važne. Josipa je divna osoba koja prije svega zrači autentičnošću, profesionalnošću i pozitivnom energijom. Suradnje s Josipom omogućile su mi stjecanje dodatnih znanja i inspiraciju za vlastiti razvoj. U privatnom smislu, naše poznanstvo preraslo je u lijepo prijateljstvo koje iznimno cijenim.
B: Kako održavaš razinu motivacije i želju za osobnim rastom? Pronalažiš li inspiraciju u ljudima, idejama ili možda svojim neostvarenim željama?
S: Uvijek sam otvorena prema novim idejama i izazovima. Vjerujem da je ključ u stalnom učenju i osobnom razvoju pa uvijek tražim prilike za usavršavanje – bilo kroz formalno obrazovanje, istraživanje novih trendova ili rad na zanimljivim projektima. Inspiraciju pronalazim u ljudima koji me okružuju, a to su prije svega obitelj, kolege i prijatelji koji dijele svoja iskustva, entuzijazam i znanje. Također, važan dio moje motivacije dolazi iz postavljanja osobnih i profesionalnih ciljeva. Uvijek tražim načine kako da nešto unaprijedim. Osobni rast vidim kao proces koji traje cijeli život jer uvijek postoji prostor za učenje i napredak.
B: Koji savjet bi dala mladima koji se namjeravaju baviti našom strukom, odnosno odnosima s javnošću? Na što bi ih posebno upozorila?
S: Odnosi s javnošću su divna profesija koja omogućuje stjecanje širokog spektra znanja i vještina koje se mogu primijeniti u raznim industrijama. Ovo je izuzetno dinamično područje koje omogućava razvoj brojnih kompetencija od strateškog planiranja i kreativnog razmišljanja do analize podataka i razumijevanja ljudske psihologije. Osim toga, pruža mogućnost daljnjeg profesionalnog profiliranja.
Upozorila bih ih da budu spremni na izazove, jer PR zahtijeva puno rada "iza kulisa" koji se možda ne vidi, ali je ključan za uspjeh. Svaka kampanja, svaka izjava i svaki komunikacijski plan rezultat su temeljitog promišljanja i često brzog donošenja odluka. Istaknula bih da je važno neprestano pratiti nove trendove i tehnologije, a koristiti ih promišljeno i s jasnim ciljem. Etika i transparentnost s naglaskom na povjerenje su temelj svake uspješne komunikacije.
Na kraju, rekla bih im da se ne boje pogrešaka. One su neizbježan dio svakog procesa učenja i često nas najviše nauče. Vjerujte u sebe, budite otvoreni za nova iskustva i znajte da svaka situacija, pa čak i ona najteža doprinosi vašem profesionalnom razvoju.
B: Da se možeš vratiti na početak svoje karijere, što bi poručila mlađoj sebi?Dakle, nešto što možda na početku nisi znala i na čemu si se opekla pa naučila na vlastitoj koži?
S: Poručila bih mlađoj sebi da se ne boji postavljati granice i da jasno izražava svoje potrebe i stavove od samog početka. Naučila sam da je u redu reći “ne” i da poštovanje prema sebi dolazi prvo te da ulaganje u sebe, strpljenje i dosljednost donose iznimne rezultate.
Razgovarali smo s Ivom Sillom, prvom certificiranom vodičicom i trenericom interpretacije u Hrvatskoj koja vodi najzanimljivije ture, a nama otkriva kako izgleda cijeli proces i daje nam odlične savjete za sve poduzetnike.
Razgovarali smo s Marijom Laginjom Gaćinom iz Studija Modulit koji se bavi modularnom gradnjom te saznali više o prednostima i izazovima modularnog stanovanja.
Razgovarali smo s Melinom Mohorić iz tvrtke Open Mosaic koja nam je objasnila više o tome kako funkcionira demokratsko upravljanje, participativno budžetiranje i kako vratiti povjerenje građana u javnu vlast.