Kako tehnologija napreduje, tako se razvijaju i sofisticirane metode za financijske prijevare, ostavljajući mnoge pojedince, i to često sasvim nesvjesne, u opasnosti od gubitka financijskih sredstava.
Nedavno istraživanje provedeno u Hrvatskoj otkrilo je zabrinjavajući podatak: gotovo polovica ispitanika doživjela je neki oblik pokušaja financijske prijevare. Ova statistika jasno pokazuje da problem nije izoliran niti rijedak, već zahvaća veliki dio populacije, stvarajući potrebu za većim osvještavanjem i razumijevanjem opasnosti.
„S razvojem tehnologije i pokušaji financijskih prijevara sve su češći i sofisticiraniji. 83 % ispitanika navelo je da zna kako je prijavljivanje sumnjivih aktivnosti banci prvi korak zaštite. Ova statistika pokazuje nam uspješnost ulaganja u jedan od naših dugoročnih prioriteta, a to je da svaki naš korisnik prepoznaje zlouporabu i načine zaštite svojih financijskih podataka“, ističe Ivan Cvitan, direktor Kontrole rizika, odgovoran i za odjel Operativni rizici i upravljanje prijevarama u Addiko banci.
Anketa provedena među 902 ispitanika uključuje 621 klijenta Addiko banke. Rezultati su pokazali da je čak 53 % ispitanika barem jednom kontaktirao nepoznati subjekt s ciljem dobivanja osjetljivih podataka poput PIN-a ili CVV broja kartice, a gotovo trećina ispitanika je bila žrtva neke prijevare ili poznaje osobu koja je bila žrtva neke prijevare.
Oko 40 % ispitanih korisnika smatra se vrlo informiranima o vrstama financijskih prijevara, dok je 52 % upoznato samo s nekim oblicima.
Čak 59 % sudionika navodi kako uvijek provjerava detalje email adrese s koje su primili sumnjiv upit, dok tri četvrtine njih redovito prati svoje bankovne izvode – što je ključna praksa za prepoznavanje sumnjivih transakcija.
Iako se o njima ne govori dovoljno često u društvu, financijske prijevare u digitalnom okruženju postaju sve raširenije i sve ih je teže otkriti, a pojavljuju se u raznim oblicima, poput phishinga, skimminga i spoofinga. Kako bi zaštitila građane u ovom izazovnom okruženju, Addiko banka kontinuirano ulaže u edukaciju i informiranje, čime aktivno doprinosi jačanju financijske i digitalne pismenosti građana Republike Hrvatske.
„Najvažnija poruka korisnicima bankarskih usluga je da su lozinka i PIN isključivo njihovo vlasništvo i da ih nijedna banka nikada neće tražiti da te podatke pošalju putem e-maila, telefonski ili da ih ažuriraju preko posrednika. Zatim, da je internetskom bankarstvu potrebno pristupati isključivo putem službene stranice banaka te da ne otvaraju pozivnice koji dolaze od neprovjerenih izvora. Pozivam sve građane da korisne informacije i praktične savjete o zaštiti pronađu na našoj web stranici Informacijska sigurnost – Addiko Bank Hrvatska“, savjetuje Cvitan.
Provedeno istraživanje, zajedno s drugim obrazovnim aktivnostima, dio je sveobuhvatne inicijative usmjerene na unaprjeđenje financijske pismenosti i sigurnosti u digitalnom okruženju, čime se aktivno odgovara na rastuće izazove u online svijetu.
Na kraju dana, možda je najvažnija lekcija da nijedna aplikacija, banka ili tehnologija ne mogu u potpunosti zamijeniti dobar stari zdrav razum. Budimo oprezni, informirani i svjesni – jer kad je riječ o financijskoj sigurnosti, prevencija je daleko učinkovitija od pokušaja oporavka od prijevare.
Izvor naslovne fotografije: Pexels