Poduzetništvo na prvu zvuči zaista romantično. Sloboda, stvaranje nečeg svog, izlazak iz korporativnog kaveza. Ali onda dođe onaj trenutak kad shvatiš da ti treba poslovni plan.
I ne, to nije samo bezličan dokument koji pišeš jer "tako treba" – to je tvoj putokaz, tvoja strategija, ono što će te razlikovati od gomile entuzijastičnih početnika koji nikad ne prežive prvu godinu poslovanja.
Dakle, ako želiš osigurati poticaje, investicije ili jednostavno imati jasan plan kako od svoje ideje napraviti ozbiljan biznis, donosimo vodič koji će ti pokazati kako napisati poslovni plan koji ne skuplja prašinu na polici.

Što je to poslovni plan
Poslovni je plan ključni alat koji oblikuje vašu poslovnu viziju. To je pisani dokument kojim jasno definirate svoje ciljeve poslovanja i u kratkim crtama prikazujete kako te ciljeve planirate postići.
Poslovni se plan izrađuje kako bi mogli predvidjeti što slijedi vašem poslovanju i pronaći načine kako se prilagoditi situacijama u kojima se vaše poslovanje može potencijalno naći.
Vaše šanse za uspjehom povećavaju se kroz temeljito planiranje, i organiziranje, čineći tako poslovni plan nezaobilaznim alatom u razvoju vašeg poduzetničkog pothvata. To je temeljni dokument za dobivanje poticaja za samozapošljavanje te iz tog razloga mora biti što bolje napisan.

Što treba sadržavati poslovni plan
Poslovni bi plan trebao sadržavati sve informacije koje ste već i sami već prikupili dok ste krenuli u ozbiljno razmišljanje o vlastitom poslovanju kao što su: detaljan opis poslovne ideje, analizu tržišta i konkurencije, resurse za koje znate da su vam potrebni, informacije o izvorima financiranja početnih troškova te plan za daljnje upravljanje financijama (operativni troškovi).
Uvod i kratki opis
To je početak dokumenta i treba sadržavati najvažnije iz poslovnog plana. Gledajte na to kao na sažetak poslovnog plana.
Ključne su riječi ovdje: sažeto i jasno. Budite što jasniji i kraći, a recite sve važno! U najkraćim crtama opišite svoju poslovnu ideju i kako ju planirate ostvariti te namjenu ovog poslovnog plana.

Detaljni opis poslovanja
U ovom ćete dijelu pisati opće podatke poput naziva poslovanja, opis primarne te opis sekundarnih djelatnosti po NKD (Nacionalne klasifikacije djelatnosti), vrstu poslovnog objekta (obrt, d.o.o. d.d…), planiranu strukturu vlasništva (jedini vlasnik ili više vlasnika), podatke o poduzetniku (vaše obrazovanje, poslovno iskustvo).
Zatim trebate opisati kako je nastala poslovna ideja i povezati ju s vašim prethodnim iskustvom (ako ga imate). Opišite i kojim se uslugama mislite baviti ili koje proizvode namjeravate prodavati, na kojoj lokaciji, te koji vam resursi za to trebaju (ljudski i materijalni).
Analiza tržišta
U ovom ćete dijelu pisati o vašoj konkurentnosti tj. uvjeravat ćete drugu stranu zašto ste konkurentni na tržištu te kako vas mogu usporediti s konkurencijom. Ukratko – zašto ste bolji od konkurencije (npr. bolja usluga, jeftinije cijene, stručnost, brža dostava…).
Također, razradite svoju poslovnu ideju iz perspektive tržišta na kojem ćete djelovati. Cilj vam je pokazati da poznajete tržište i da ćete lako konkurirati u njemu.

Strategija i plan
Ovdje je važno opisati organizaciju vašeg poduzeća – hoćete li biti jedini zaposlenik ili trebate još zaposlenika? Kakvi moraju biti zaposlenici te koje su njihove uloge i odgovornosti u poslovanju? Ovdje je cilj da pokažete da znate organizirati poslovanje i tako ostvariti uspjeh.
Naravno, ne smijete zaboraviti i na marketinški plan! Kad je riječ o marketinškom planu, ključno je definirati strategiju nastupa na tržištu. Razmislite o cijenama proizvoda ili usluga, strategiji distribucije te načinu oglašavanja. Odredite kako ćete postaviti cijene, koje kanale distribucije koristiti te kako promovirati svoje proizvode ili usluge kako biste privukli kupce.
Financijski plan
I last but not least – vrijeme je za financijski plan. Da, znamo da je ovo vjerojatno najdosadniji i najnaporniji dio, ali vrijedi ga napisati kako treba, jer ipak, financijski osvrt je zaista ključan.
U financijskom planu, ističete tri osnovne stvari:
- prvo, koliko novca je potrebno za pokretanje poslovanja;
- drugo, kada i na koji način će se poslovanje samo financirati;
- i treće, kakve financijske rezultate očekujete u budućnosti.
Važno za zapamtiti: Poslovni plan nije dokument koji pripremate samo jednom i tu je priča kraj. Ne! Idealno biste trebali taj plan konstantno ažurirati i koristiti ga kao alat za upravljanje tijekom cijelog vijeka poslovanja.

Po završetku pisanja poslovnog plana, bilo bi dobro dobiti nečiji feedback. Dajte ga u ruke vaših najbližih, ali ako možete – potražite i savjet stručnjaka! Važno je osjećati se sigurno u svoj plan prije nego što krenete u eventualnu potragu za financijskim sredstvima.
Sljedeći koraci su važni, ali s ovim planom u rukama, već ste korak bliže ostvarenju vašeg sna.
Izvor naslovne fotografije: Pexels