Govor tijela u poslu nije mistična nauka rezervirana za FBI agente i prodavače automobila. To je suptilna, ali moćna forma komunikacije koja može odlučiti hoćete li dobiti posao, izgubiti klijenta ili završiti na večeri s investitorima. A ono što je najbolje (ili najgore, ovisi kako gledate), većina ljudi uopće nije svjesna poruka koje njihovo tijelo šalje na van.
Svi znamo one ljude koji u prostoriju uđu kao da je već njihova – uspravno držanje, čvrst pogled, smiren govor. Ali znamo i one koji izgledaju kao da bi najradije pobjegli – pogrbljeni, tihi, nesigurni.
E sad, u kojem teamu ste vi?

Zašto je prvi dojam u biznisu važniji nego što mislite
Govor tijela igra ključnu ulogu u raznim odnosima - prijateljskim, obiteljskim, intimnim pa tako i u poslovnim. Naime, baš kao i u drugim situacijama, pravilno korištenje i čitanje govora tijela u poslovnom svijetu može doprinijeti uspostavi povjerenja, boljoj komunikaciji i učinkovitijem postizanju ciljeva.
Svjesnost o govoru tijela može poboljšati našu sposobnost da se povežemo s drugima, prenesemo jasn(ij)u poruku i postignemo željene rezultate, bilo da je riječ o prodaji, vođenju sastanaka ili ostvarivanju boljih odnosa s kolegama i nadređenima.
Ono što govorimo, čini samo mali dio uspješne komunikacije, a osim verbalnog izraza, nesvjesni pokreti i držanje tijela također mogu utjecati na ishod interakcija. Ukratko, ako znamo kako prilagoditi svoj vlastiti govor tijela ali i kako tumačiti tuđi, možemo povećati svoju učinkovitost i uspjeh u poslovnim okruženjima.

4 principa neverbalne komunikacije
Prema konceptu dr. Alberta Mehrabiana, 55 % dojma o nekoj osobi temelji se na govoru tijela, 38 % na tonu glasa, a samo 7 % na stvarnim riječima. Drugim riječima, možete imati najbolju prezentaciju na svijetu, ali ako izgledate kao da sami sebi ne vjerujete, neće vam povjerovati ni nitko drugi.
Kako bismo bili što uspješniji u korištenju neverbalne komunikacije u poslovnom svijetu, ključno je razumjeti i primijeniti 4 osnovna principa:
- Biti aktivni slušatelj – To znači koristiti sva svoja osjetila, a ne samo uši. Potrebno je stvarno slušati, posvetiti se osobi i biti prisutan u trenutku. Stalna distrakcija, poput gledanja u telefon, smanjuje našu sposobnost za istinsko razumijevanje.
- Biti empatičan – Umjesto da se ponašamo prema drugima kako bismo mi željeli, trebamo se ponašati prema njima na način na koji oni žele. To zahtijeva poznavanje svoje publike, istraživanje njihovih interesa i stvaranje zajedničkog temelja za komunikaciju.
- Stvoriti pravo okruženje – Okruženje u kojem komuniciramo ima velik utjecaj na uspjeh interakcije. Dobro je izbjegavati fizičke barijere, poput stolova ili govornica, jer stvaraju udaljenost i smanjuju povezanost s publikom.
- Mentalno se pripremiti – Prije važne komunikacije važno je postaviti se u pravo psihološko stanje. Aktivnosti poput slušanja motivirajuće glazbe ili mentalnih priprema mogu pomoći da se osjećamo snažno i samouvjereno.

Tijelo kao alat uvjeravanja: Što uspješni ljudi rade drugačije
Sad, kad smo svladali opća pravila, nastavimo s tim kako nas uistinu drugi vide, uz napomenu da prvi dojam ostavljamo već pri ulasku u prostoriju.
Pravilna postura
Uspravno stajanje s opuštenim ramenima i bradom paralelnom s podom, može izazvati respekt i ostaviti snažan dojam. Kad počnemo govoriti, dobro je koristiti cijelo tijelo – pomičemo ruke, koristimo geste, govorimo sa strašću. Ako mi nismo strastveni u onome što govorimo, teško da ćemo to prenijeti na druge.
Korištenje kontakta očima za izgradnju povjerenja
Kontakt očima je moćan alat za stvaranje povjerenja i povezivanje s drugima. Održavanjem stabilnog, ali ne previše intenzivnog kontakta očima, šaljete signal da smo prisutni, angažirani i iskreni. U poslovnim pregovorima ili intervjuima, to također može pokazati da smo sigurni u sebe i svoje sposobnosti. Previše izbjegavanja kontakta očima može biti interpretirano kao nesigurnost ili nedostatak interesa.
Korištenje ruku za naglašavanje ključnih točaka
Korištenje ruku pri govoru može pomoći u jasnijem prenošenju ideja. Ako gestikuliramo suptilno, ali sigurno, to može učiniti našu komunikaciju dinamičnijom i uvjerljivijom. Na primjer, kada govorimo o važnom aspektu projekta, možemo koristiti ruke kako bismo naglasili ključne točku, što pomaže ostalima da bolje razumiju i zapamte ono što nam je važno. Također je važno paziti da gestikulacije ne postanu previše dramatične, jer to može odvraćati pažnju ili čak stvoriti dojam nesigurnosti.

Kako čitati govor tijela drugih ljudi u poslovnom svijetu?
Jedan od ključnih aspekata uspješne komunikacije je sposobnost čitanja neverbalnih signala drugih ljudi.
To znači da treba obratiti pažnju na znakove kao što su:
- Klimanje glavom – Ako ljudi klimaju glavom dok slušaju, to je znak da su angažirani i da im se poruka sviđa.
- Kontakt očima – Iako je normalno da ljudi ponekad skrenu pogled, važno je obratiti pažnju na to da li održavaju kontakt očima dok mi govorimo. Ako nas ne gledaju, možda nisu angažirani.
- Držanje tijela – Ako je osoba nagnuta prema nama s otvorenim dlanovima, to je pozitivan znak, dok unazad nagnuta osoba pokazuje da joj je dosadno ili da je nezainteresirana. Ako netko prekriži ruke, to može značiti da nisu zadovoljni nečim što smo rekli.

Kombiniranje ovih tehnika u našem poslovnom okruženju može značajno poboljšati način na koji nas drugi percipiraju i pomoći nam da izgradimo snažniji profesionalni imidž.
Istraživanja su pokazala da ljudi donose mišljenje o nečijoj pouzdanosti u prvih sedam sekundi susreta. Prvih sedam sekundi! I što mislite, na temelju čega? Na temelju riječi koje ste izgovorili? Teško. Način na koji stojite, kako gledate, koristite li ruke dok pričate, zvučite li uvjerljivo – to je ono što ljude impresionira i pokazuje im mogu li vam vjerovati.
Ako želite bolju karijeru, snažniji utjecaj i lakše pregovore – nije vrijeme da naučite još jednu poslovnu frazu. Vrijeme je da naučite kako koristiti govor svog tijela kao alat za uspjeh.
Izvor naslovne fotografije: Pexels