Iako se žene i dan danas bore da to ne bude tako, većina žena i dalje ima na putu puno više izazova nego muškarac. Postoje pomaci u fleksibilnosti radnog okruženja i radnih uvjeta koji zaposlenim ženama omogućavaju da se više posvete karijeri i uspješnije balansiraju ostale majčinske i privatne obaveze, no kada su muškarci u pitanju, pristup je još uvijek drugačiji.
Ipak, u poduzetništvu, a i businessu općenito, ne bi trebalo biti važno kojeg je osoba spola i kakve obaveze ima u privatno vrijeme, već bi se trebale gledati isključivo kompetencije osobe i sve one vrijednosti koje može ponuditi u svrhu uspješnijeg poslovanja i izgradnje društva u business segmentu.
Nalazi istraživanja agencije Medianet
Da idemo u dobrom smjeru potvrđuju i istraživanja. Naime, agencija Medianet provela je istraživanje u sklopu Mamager kampanje „Razbijamo stereotipe“ u kojem je 55 % ispitanika odgovorilo da se ne slaže s tvrdnjom kako su muškarci uspješniji poduzetnici od žena, ali njih 30 % ipak se još uvijek priklanja ovoj stereotipnoj tvrdnji.
Rezultati pokazuju nizak udio neodlučnih prilikom procjene ovih tvrdnji koje smo kategorizirali kao „negativne” stereotipne tvrdnje o ženama te uglavnom relativno visok udio neslaganja sa ovim negativnim stereotipima o ženama. Žene se s muškarcima najmanje slažu oko toga da muškarci bolje vode kućanske financije, da su uspješniji poduzetnici te da su financijski neovisniji od žena.
Poduzetništvo i spol
Možda najbolji uvid u ovu tematiku donosi istraživački rad autora Brush, de Bruin i Welter u radu “A Gender-Aware Framework for Women’s Entrepreneurship“ u kojem oni ističu da je problem percepcije uspjeha poduzetnika duboko ukorijenjen u društvenoj uvjetovanosti. Muškarci su često smatrani ambicioznijima ili agresivnijima, što su osobine koje se povezuju s poduzetničkim uspjehom, dok se žene često stereotipiziraju kao oprezne ili emotivne, što se može interpretirati kao slabost u poslovanju. Isto tako, muškarci su češće spremni preuzeti veće rizike, dok su žene opreznije.
Harvard Business School studija ukazuje da žene poduzetnice često moraju dokazivati svoju kompetenciju u znatno većoj mjeri od muškaraca. Također, na uspjeh u poduzetništvu može direktno utjecati i industrija, što ne znači da su žene manje uspješne, već da sektor u kojem djeluju utječe na percepciju i stvarni financijski uspjeh.
Stilovi upravljanja
Dakle, u businessu, odnosno točnije u poduzetništvu, dokazano je da spol utječe na stilove upravljanja, no to ne znači da je jedan stil bolji ili uspješniji od drugog. Muškarci su skloni hijerarhijskom stilu vođenja, dok žene preferiraju kolaborativne pristupe.
Stereotip da su muškarci uspješniji poduzetnici od žena nije utemeljen na stvarnim sposobnostima, već na složenim društvenim i kulturnim faktorima. Razlike u pristupu resursima, financiranju, medijskoj reprezentaciji i percepciji stilova vođenja glavni su uzroci koji oblikuju ovu pogrešnu predodžbu. Iako su muškarci često vidljiviji u poduzetničkim krugovima, to ne znači da žene nisu jednako sposobne i uspješne. Naprotiv, kada im se pruži prilika, žene također ostvaruju jednako uspješne poslovne rezultate kao i njihovi muški kolege.
Dekonstrukcija ovih stereotipa zahtijeva promjenu u društvenim normama, političkim okruženjima i sustavima podrške koji će omogućiti veću rodnu ravnopravnost u poduzetništvu. Kroz obrazovanje, promjene u zakonodavstvu i kulturi poslovnog okruženja, potrebno je stvarati prostor za poduzetnice koje svojim inovacijama, kreativnošću i radom mogu jednako doprinijeti gospodarskom razvoju kao i muškarci.
Izvor naslovne fotografije: Unsplash